10. kadencja, 21. posiedzenie, 3. dzień (08-11-2024)

20. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 756 i 785).

Poseł Sprawozdawca Dorota Marek:

    Szanowna Pani Marszałek! Panie Posłanki! Panowie Posłowie! W imieniu Komisji Finansów Publicznych mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie komisji o rządowym projekcie dotyczącym ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

    Projekt ten obejmuje przepisy mające na celu uelastycznienie reguł fiskalnych obowiązujących obecnie jednostki samorządu terytorialnego przy uchwalaniu i realizacji budżetu oraz przy opracowywaniu wieloletnich prognoz finansowych. Proponowane zmiany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mają na celu przedłużenie okresu obowiązywania stosowania obecnych instrumentów uelastyczniających gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego z 2025 r. do 2029 r. Instrumenty te wprowadzono m.in. w związku z pandemią COVID-19 i dotyczą one reguł fiskalnych. W ostatnich latach w wyniku reform podatkowych oraz związanych z nimi ograniczeń w dochodach budżetowych i wzrostu wydatków bieżących spowodowanych m.in. inflacją jednostki samorządu terytorialnego zmagają się z trudnościami w uzyskaniu nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi. W konsekwencji pogarszają się maksymalne dopuszczalne wskaźniki indywidualnej spłaty długu. Projekt ustawy jest odpowiedzią na liczne apele samorządów, a jego wejście w życie zapewni jednostkom samorządu terytorialnego stabilny rozwój bez konieczności wdrażania programów postępowania ostrożnościowego lub naprawczego.

    Nowelizacja ustawy o finansach publicznych wprowadza zmiany wpływające głównie na sposób obliczania wskaźników zadłużenia i możliwości finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Przedstawię główne założenia tej ustawy. Do dochodów jednostek samorządu terytorialnego przy obliczaniu relacji zadłużenia dodaje się dochody ze sprzedaży majątku, zgodnie z nowym brzmieniem art. 243 ust. 2a. Dzięki temu jednostki samorządowe mogą poszerzyć podstawę obliczania dochodów bieżących, co może ułatwić im spełnienie wymogów wskaźnikowych. Nowe przepisy wprowadzą elastyczność w spełnianiu realizacji zadłużenia w latach 2024-2029. Relacja między wydatkami a dochodami jednostek samorządu terytorialnego może zostać przekroczona, o ile suma przekroczeń w latach 2022-2029 nie będzie wyższa niż suma nadwyżek z tych lat. Umożliwiono czasowe przekroczenie wskaźnika zadłużenia, z zastrzeżeniem, że nie może to wpływać na realizację zadań publicznych jednostki samorządu terytorialnego. Regionalna izba obrachunkowa będzie monitorować, czy przekroczenie wskaźników nie zagraża realizacji zadań publicznych. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że sytuacja finansowa wielu polskich gmin i powiatów jest trudna. Minie jeszcze trochę czasu, zanim nowy model finansowania samorządów przyniesie oczekiwane efekty i pozwoli jednostkom samorządu terytorialnego odzyskać autonomię finansową, dlatego konieczne jest przyjęcie tej ustawy.

    Panie Posłanki! Panowie Posłowie! W imieniu Komisji Finansów Publicznych wnoszę o przyjęcie ustawy w proponowanym brzmieniu. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia