10. kadencja, 21. posiedzenie, 3. dzień (08-11-2024)
20. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 756 i 785).
Poseł Zofia Czernow:
Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Pani Minister! Kontynuując to, co powiedział pan poseł, chcę stwierdzić, że gdyby w samorządach było tak dobrze, gdyby były tak zasobne, to nie byłoby potrzeby tego projektu ustawy. Przecież ten projekt ustawy jest właśnie po to, żeby można było w ogóle opracować budżety. Chcę powiedzieć, że są takie miasta jak np. Jelenia Góra, która straciła ponad 100 mln zł z tytułu ubytku w podatku PIT, i takich miast jest więcej. Właśnie przez reformę związaną z Polskim Ładem niestety finanse publiczne są w katastrofalnym stanie, niezależnie od tego, co innego tutaj powiemy.
Pragnę jednak przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska wobec rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, druki nr 756 i 785. Celem nowelizacji ustawy jest przedłużenie do 2029 r. czasowych preferencji reguł fiskalnych obowiązujących jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to wprowadzenie instrumentów uelastyczniających gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego, dotyczących reguł fiskalnych określonych w dwóch ważnych artykułach: art. 242 i art. 243 ustawy o finansach publicznych.
W ostatnich latach pogłębiają się trudności w uzyskiwaniu przez jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi, określonej w art. 242 wspomnianej ustawy, a tym samym pogarszają się maksymalne dopuszczalne indywidualne wskaźniki spłaty długu. Dlatego jest problem z opracowaniem budżetu. Wynika to bezpośrednio z reform podatkowych, które spowodowały rażące zmniejszenie dochodów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego przy równoczesnym zwiększeniu wydatków bieżących spowodowanych wysoką inflacją.
W celu zapewnienia jednostkom samorządu terytorialnego stabilnego wzrostu, a nawet w skrajnych przypadkach umożliwienia opracowania projektu budżetu na 2025 r. bez konieczności wdrażania programów ostrożnościowych i naprawczych konieczne jest pilne wprowadzenie proponowanych rozwiązań. Regulacje zawarte w projekcie ustawy obejmują umożliwienie zachowania płynności finansowej i zdolności kredytowej samorządów przez przedłużenie obowiązujących obecnie czasowych preferencji w zakresie reguł fiskalnych do 2029 r., tj. przedłużenie czasu obowiązywania obecnych preferencji w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz indywidualnego limitu spłaty zobowiązań oraz umożliwienie dalszego doliczania do relacji, o której mowa w art. 243 ustawy, dochodów uzyskanych ze sprzedaży majątku, co jest bardzo ważne dla poprawienia tych relacji. Proponowane przedłużenie rozwiązań pozwoli samorządom terytorialnym na przygotowanie w ustawowym terminie realistycznych budżetów na 2025 r. Wprawdzie czasu jest mało, ale jeszcze jest możliwe zrealizowanie tego w tym krótkim czasie. Będzie też możliwe przygotowanie wieloletnich prognoz finansowych, a także realne zaplanowanie spłat rat kredytów i pożyczek na 2025 r. i kolejne lata, co również jest bardzo ważne przy ocenie prawidłowości sporządzenia projektu budżetu.
Projekt uzyskał pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Jest to projekt bardzo pilny i oczekiwany przez samorządy. Klub Koalicja Obywatelska wnosi o pilne jego uchwalenie. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia