10. kadencja, 21. posiedzenie, 3. dzień (08-11-2024)

20. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 756 i 785).

Poseł Norbert Pietrykowski:

    Pani Marszałek! Państwo Ministrowie! Wysoka Izbo! Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw w dużym skrócie przewiduje złagodzenie rygorów prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostki samorządu terytorialnego od 2025 r. Chodzi tutaj o przedłużenie obowiązywania konkretnych przepisów, które pozwolą na bardziej elastyczne zarządzanie budżetami samorządów. Przyjęte w projekcie rozwiązania, jeśli zyskają poparcie Wysokiej Izby, umożliwią jednostkom samorządu terytorialnego zachowanie płynności finansowej i co za tym idzie, zdolności kredytowej. I teraz pojawia się pytanie, czy samorządy potrzebują takiego rozwiązania.

    Na tej sali są parlamentarzyści, którzy mają znakomite doświadczenie zawodowe w zarządzaniu publicznymi finansami, i bardzo dobrze. Na pewno większe od moich. Natomiast wiedzą oni doskonale, tak samo jak ja, jak trzeba liczyć każdą złotówkę. Dobry gospodarz najpierw wie, jak racjonalizować wydatki, a później dopiero zwraca uwagę, jak wydawać każdą złotówkę. I żeby dobrze zarządzać zwłaszcza publicznymi finansami, nie tylko trzeba mieć wiedzę, jak to robić, ale również trzeba mieć swobodę decyzji.

    Ostatnie 4 lata rządów Prawa i Sprawiedliwości w finansach samorządowych bardzo namieszały. Szczególnie ucierpiały miasta, w których władze sprawowali samorządowcy o innych niż Prawo i Sprawiedliwość poglądach politycznych. (Poruszenie na sali, dzwonek)

    (Poseł Jarosław Krajewski: Niestety nieprawda, panie pośle.)

    Już mówię, dlaczego. Wiele razy rozmawiałem na ten temat z prezydentem Bydgoszczy panem Rafałem Bruskim i wiem, że podobna sytuacja była nie tylko w mieście Bydgoszcz, ale w wielu innych. Pora to uporządkować. Istotą planowanych rozwiązań jest poprawa możliwości realizowania zadań inwestycyjnych. Proponowane regulacje przedłużają obowiązujące rozwiązania w zakresie zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego przez modyfikację przede wszystkim reguł fiskalnych. To jest wprowadzenie czasowych preferencji w zakresie zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz indywidualnej spłaty limitu zobowiązań. Przedłużenie czasowych preferencji w zakresie reguł fiskalnych do roku 2029 ma na celu poprawę realnych możliwości jednostek samorządu terytorialnego w zakresie normalnych realizacji zadań.

    Nie jest tajemnicą, że w ostatnich latach w wyniku reform podatkowych i związanego z nimi zmniejszenia dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz niestety zwiększenia wydatków bieżących spowodowanych m.in. inflacją jednostki samorządu terytorialnego odnotowały wyraźny spadek nadwyżki operacyjnej. Stąd potrzeba wprowadzenia niezbędnych projektowanych zmian. W tym kontekście pozwolę sobie przywołać starą zasadę życia społecznego głoszoną już przez wielkiego filozofa Arystotelesa, który mówił o zasadzie pomocniczości, subsydiarności. Czyli pomoc, pomoc i jeszcze raz pomoc. Róbmy to, na czym się znamy. Przekażmy możliwość niesienia tej pomocy jednostkom samorządu terytorialnego. Podział zadań, a co za tym idzie, również podział tych dochodów między administrację rządową i samorządy, a także pomiędzy poszczególne szczeble samorządów, powinien być zdecydowanie zgodny z zasadą subsydiarności. Dlatego mając to na uwadze, a przede wszystkim mając na uwadze dobro polskich samorządów, Klub Parlamentarny Polska 2050 - Trzecia Droga poprze ten projekt. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia