10. kadencja, 21. posiedzenie, 3. dzień (08-11-2024)
21. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (druki nr 744 i 805).
Poseł Ireneusz Zyska:
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość przedstawić stanowisko wobec rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw, druki nr 744 i 805.
Projekt wprowadza zmiany wynikające w głównej mierze z obowiązku implementacji przepisów prawa europejskiego - dyrektyw, rozporządzeń i wytycznych. Najistotniejszym rozwiązaniem projektu ustawy, zwłaszcza w kontekście wzrostu cen energii, jest dostosowanie pomocy publicznej dla odbiorców energochłonnych do wytycznych Komisji Europejskiej w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią - dokument z 18 lutego 2022 r. - w skrócie: CEEAG. Określają one kierunkowe zasady, jakie przyjmuje Komisja przy uznawaniu pomocy publicznej za zgodną z rynkiem wewnętrznym Unii Europejskiej. Projekt aktualizuje także listę sektorów przedsiębiorstw energochłonnych objętych systemem wsparcia. To bardzo ważne rozwiązanie, gdyż firmy przemysłów energochłonnych, przemysłu ciężkiego dzisiaj potrzebują wsparcia. Zatem zarówno te przepisy europejskie, jak i implementacja oraz rozwiązania, które będą tworzone jako skutek wdrożenia tych przepisów, będą przychodzić niejako z pomocą naszym przedsiębiorcom.
Innym zagadnieniem wchodzącym w skład przedłużenia rządowego jest kontynuacja programów wsparcia dla wytwórców energii elektrycznej w instalacjach OZE do 1 MW w formule zgodnej z przepisami Unii Europejskiej. Chodzi o prawo do gwarantowanego odbioru energii przez sprzedawcę zobowiązanego oraz zwolnienie z obciążeń dotyczących bilansowania handlowego, które od 1 stycznia 2026 r. będzie dotyczyło wytwórców w instalacjach o mocy poniżej 200 kW, a w okresie przejściowym, czyli od wejścia w życie ustawy do 31 grudnia 2025 r., takie prawo będzie przysługiwało wytwórcom w instalacjach o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 400 kW.
Niezwykle ważne rozwiązanie, które wprowadza ustawa, to przepisy permitingowe, polegające na przyspieszeniu procesu inwestycyjnego dla instalacji odnawialnych źródeł energii. Ustawa skraca terminy wydawania zezwoleń i decyzji, ze szczególnym uwzględnieniem instalacji OZE wykorzystujących energię promieniowania słonecznego, magazynów energii elektrycznej, pomp ciepła, urządzeń i instalacji niezbędnych do przyłączenia instalacji OZE do sieci, a także nadbudowy, rozbudowy, przebudowy lub remontu instalacji OZE. Docelowo łączny czas trwania procedur inwestycyjnych ma się skrócić z 416 dni do 149 dni. To rozwiązanie również należy ocenić bardzo pozytywnie.
Ponadto projekt ustawy wprowadza rozwiązania zwiększające opłacalność inwestycji dla prosumentów rozliczających się w systemie net-billing. Zwiększenie depozytu prosumenckiego o współczynnik 1,23 oraz zwiększenie zwrotu z 20% do 30% depozytu prosumenckiego, w przypadku przejścia prosumenta na rozliczenie na cenę rynkową RCE, według taryfy dynamicznej, taryfy godzinowej, spowoduje zwiększenie rentowności inwestycji prosumenckich i opłacalności funkcjonowania w ciągu roku, 12 miesięcy, instalacji prosumenckiej.
Ponadto przywrócenie możliwości korzystania z rozliczeń po cenach miesięcznych dla prosumentów objętych tym sposobem rozliczeń, wraz z premią za pozostanie w rozliczeniach opartych na cenach dynamicznych, pozwoli także na większe korzyści z bycia prosumentem, z użytkowania instalacji prosumenckiej na własne potrzeby.
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Właściwie te rozwiązania dotyczące prosumentów stały się największym zarzewiem bardzo gorącej dyskusji na posiedzeniu Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Bo trzeba powiedzieć, że jako Prawo i Sprawiedliwość kierunkowo oczywiście popieramy rozwój ruchu prosumenckiego. To za naszych rządów przybyło 1400 tys. prosumentów. Przypomnę: z 4 tys. do 1400 tys. prosumentów. To wielka zasługa rządu Prawa i Sprawiedliwości. Ale dzisiaj, w sytuacji kiedy mamy na rynku już 1,5 mln prosumentów o łącznej mocy zainstalowanej ponad 10 GW, otworzenie kolejnych drzwi związanych ze zwiększeniem bonusów, dopłat, chociażby jest ten (Dzwonek) współczynnik 1,23 dla prosumentów, może nie jutro, ale w perspektywie 2-3 lat, kiedy liczba prosumentów wzrośnie, jak gdyby zostanie podwojona, będzie skutkować różnymi problemami sieciowymi. I tutaj o tych zagrożeniach nie wolno zapomnieć.
Podsumowując, chcę powiedzieć, że Prawo i Sprawiedliwość zagłosuje za tym projektem ustawy. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia