10. kadencja, 21. posiedzenie, 3. dzień (08-11-2024)
31. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Edukacji i Nauki oraz Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz niektórych innych ustaw (druki nr 757 i 793).
Poseł Czesław Hoc:
Dziękuję bardzo.
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość wobec ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego. Następnie przytoczę hasło wypowiedziane przez posła Janusza Cieszyńskiego na posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia, niejako oddające meritum tej ustawy: stop wieczorkizacji w systemie medycznym kształcenia podyplomowego, albowiem w istocie ta ustawa to oczywisty zamach na autonomię i niezależność Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, placówki ustawionej nade wszystko na dydaktykę, ściśle funkcjonującej na zasadach evidence-based medicine, medycyny opartej na faktach, a w centrum dodatkowo opartej na obiektywnej wiedzy akademickiej. Wiedza w medycynie to wartość sama w sobie, musi być obiektywna, supermerytoryczna, oparta na najlepszych dowodach naukowych i całkowicie niezależna od polityki.
Obecna ustawa politycznie powołuje dyrektora centrum, czyli kompletnie rujnuje filozofię i metodologię działania budowaną przez dekadę ostatnich lat. Kolegium Elektorów wybierało dyrektora centrum, ten wybierał ekspertów, oni opracowywali treść programu kształcenia podyplomowego we wszystkich zawodach medycznych. Na końcu zatwierdzała to pani minister zdrowia. A więc system w pełni obiektywny, merytoryczny, hierarchiczny i sprawdzony. Zatem to minister zdrowia zatwierdza efekty pracy centrum i nie musi teraz osobiście decydować, kto ma być dyrektorem centrum.
Wysoki Sejmie! Co ważne, niepokojące i bulwersujące: otóż przepisy dotyczące sposobu powoływania dyrektora centrum pojawiły się dopiero w wersji projektu ustawy po zakończeniu procesu konsultacji społecznych. A więc strona społeczna nie mogła w żaden sposób odnieść się do rozwiązań, które stanowią propozycję centralizacji procesu kształcenia i utraty niezależności centrum.
Wysoki Sejmie! Kolejna bardzo przykra kwestia. Ustawa powołuje zespół konkursowy składający się z trzech przedstawicieli Naczelnej Rady Lekarskiej i trzech przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia. I znowu zagranie poniżej pasa, działanie nie fair. Oto Naczelna Rada Lekarska zakulisowo dogaduje się z Ministerstwem Zdrowia i staje się niejako beneficjentem tej ustawy. To rodzi oczywiście jawny konflikt interesów. Taki zespół konkursowy wyłania dyrektora centrum. Ten wpisuje radę lekarską na listę podmiotów, które będą, co ważne, za możliwą odpłatnością wydawać certyfikaty umiejętności lekarskiej. Jako żywo obustronna zależność. Co więcej, ten tak wyłoniony dyrektor centrum ma prawo kontrolować tylko instytuty i towarzystwa naukowe, natomiast certyfikaty wydawane przez izbę lekarską będą poza kontrolą.
Pamiętamy też, że ustawa połączy Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego z Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Co prawda kierownictwo związku pielęgniarek i położnych na posiedzeniu Komisji Zdrowia nie zajęło oficjalnego stanowiska, ale jeśli jest połączenie, to dlaczego ustawa marginalizuje środowisko pielęgniarek i położnych, a także innych zawodów medycznych, eliminując ich z zespołu konkursowego? Zatem albo duży zespół konkursowy i reprezentacja wszystkich zawodów medycznych, w tym na pewno pielęgniarek i położnych, a także fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów, ratowników medycznych, albo wracamy do Kolegium Elektorów. I taką poprawkę składamy.
Wysoki Sejmie! Jeszcze jedna kwestia - w wymiarze organizacyjnym, ale także aksjologicznym, pewnych wartości etycznych. Od 1 września tego roku jest wybrany nowy dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego na 4-letnią kadencję, tj. do 31 sierpnia 2028 r., zresztą tak jak wszyscy rektorzy uczelni. Jeśli ustawa zostanie przyjęta, to chociaż pozwólmy dyrektorowi dokończyć kadencję. Poniesie główny ciężar łączenia centrum podyplomowego kształcenia lekarzy, a także pielęgniarek i położnych, dokona wielu istotnych działań organizacyjno-porządkowych, po czym w lutym zapewne zostanie odwołany przez omnipotentną przecież panią minister zdrowia. Składamy także taką poprawkę.
Wysoki Sejmie! Panie Marszałku! Nasze stanowisko, Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, będzie zależne od przyjęcia tych poprawek. Jeśli nie zostaną przyjęte, ustawy nie poprzemy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia