10. kadencja, 21. posiedzenie, 3. dzień (08-11-2024)
31. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Edukacji i Nauki oraz Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz niektórych innych ustaw (druki nr 757 i 793).
Poseł Krzysztof Bojarski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko klubu Koalicji Obywatelskiej. W dniu dzisiejszym rozpatrujemy projekt ustawy o zmianie ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz innych ustaw.
Jak już wcześniej wspomniałem, centrum kształcenia medycznego jest bardzo ważną instytucją w procesie kształcenia podyplomowego lekarzy, ale również lekarzy dentystów, fizjoterapeutów, farmaceutów, diagnostów laboratoryjnych czy ratowników medycznych. Włączenie do tego procesu kształcenia pielęgniarek i położnych, które obecnie odbywa się w Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, w istotny sposób poprawi jakość tego kształcenia i dostęp do wiedzy naukowej, umożliwi rozwój naukowy pielęgniarek i położnych. Przedstawione rozwiązania pozwalają w ramach jednej instytucji skupić proces kształcenia podyplomowego kadr medycznych. Pozwoli to na zestandaryzowanie procesu szkolenia, a także procesu egzaminowania przez Centrum Egzaminów Medycznych, zapewni równy dostęp do działalności naukowej.
Myślę, że na tym etapie proponowane zmiany nie budzą większych kontrowersji. W projekcie proponuje się zmianę sposobu wyłaniania dyrektora CMKP. Według proponowanego projektu dyrektora CMKP będzie wybierał minister zdrowia w drodze konkursu przeprowadzanego przez komisję konkursową, w której zasiadać będą przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia w liczbie trzech, Naczelnej Izby Lekarskiej - tu w pierwotnym projekcie było ich trzech, ale za chwilkę na ręce pana marszałka złożę poprawkę klubu, w której proponujemy, aby przedstawicieli Naczelnej Izby lekarskiej było dwóch - i jeden przedstawiciel naczelnej izby pielęgniarskiej.
W projektowanych przepisach doprecyzowano także sposób wyboru i skład Rady Naukowej, tak aby umożliwić wejście w jej skład przedstawicieli wszystkich zawodów medycznych objętych szkoleniem CMKP. Myślę, że będzie to miejsce i forum, w ramach którego wpływ na funkcjonowanie CMK będą miały pozostałe zawody medyczne. To właśnie zmiana sposobu wybierania dyrektora CMKP budzi największe kontrowersje. Podnosi się argument o zamachu na autonomię uczelni medycznej i jej dyrektora. W pierwszej kolejności należy wskazać, że CMKP nie jest uczelnią medyczną, co wynika z obowiązującej ustawy z 13 września 2018 r. Po pierwsze, działalność uczelni medycznych reguluje Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, natomiast w ustawie z 13 września 2018 r. o CMKP w art. 3 pkt 3 jest literalnie zapisane: CMKP nie prowadzi kształcenia na studiach w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. W art. 5 natomiast wskazuje się, że wymienione tam literalnie artykuły z ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce nie stosują się do CMKP.
Jestem przekonany, że to rozwiązanie usprawni działalność CMKP, pozwoli na realizację kształcenia podyplomowego zawodów medycznych zgodnie z potrzebami zdrowotnymi naszych pacjentów. Składając sprawozdanie, wspomniałem już, że projekt ten zmienia również szereg innych ustaw. Myślę, że nie będę tego powtarzał, ale chodzi tu głównie o ustawy: o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych, o zawodach pielęgniarki i położnej, o podstawowej opiece zdrowotnej, o Agencji Badań Medycznych, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Prawo atomowe, o konsultantach w ochronie zdrowia, o zawodzie farmaceuty. Te zmiany mają charakter porządkowy i dostosowujący inne akty prawne do regulacji zawartych w procedowanej ustawie. Myślę, że to również nie budzi kontrowersji.
Podsumowując: jest to bardzo dobra ustawa rozpoczynająca proces porządkowania systemu kształcenia przed- i podyplomowego kadr medycznych w Polsce. Klub Koalicji Obywatelskiej popiera procedowaną ustawę i składa stosowną poprawkę. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia