10. kadencja, 21. posiedzenie, 3. dzień (08-11-2024)
31. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Edukacji i Nauki oraz Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz niektórych innych ustaw (druki nr 757 i 793).
Poseł Grzegorz Lorek:
Szanowny Panie Marszałku! Pani Minister! Wysoka Izbo! Dziś rano zmieniono porządek obrad. Wprowadzono dzisiaj do porządku tę ustawę. Czy to jest ustawa, która zreformuje polską służbę zdrowia? Nie. Czy to jest ustawa, która poprawi sytuację, kondycję placówek medycznych? Nie. Czy to jest ustawa, która spowoduje, że w polskiej służbie zdrowia będzie więcej pieniędzy, i nie 1 mld zł, tylko przynajmniej 4 mld? Nie. To po co ta ustawa tak nagle, w takim trybie zostaje wprowadzona? To pierwsze pytanie, bo ja tego nie rozumiem.
Drugie pytanie. Jest to najbardziej korporacyjna ustawa. Czy korporacje według was powinny mieć wpływ? Przecież ta ustawa zawęża to.
Trzecie pytanie. Moi przedmówcy już o tym mówili. Podkreślaliście to, że będziecie się liczyć z opiniami. Pomijacie w ustawie grupy niektóre zawodowe. Dopiero po naprawdę dużej eskalacji ze strony przedstawicieli związków, że nie istnieje żadne istotne merytoryczne uzasadnienie przemawiające za likwidacją obecnego systemu kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych, chcecie do ustawy wprowadzić to, żeby były jednak dwie pielęgniarki. Ale tak się nie powinno robić. To nie jest legislacja, nie jest prowadzenie prac nad normalną ustawą w drodze komisji sejmowych, w drodze czytania sejmowego. Nie liczycie się z opiniami organizacji studenckich. Nie liczycie się z opiniami także profesorów, bo tu trzeba powiedzieć wyraźnie, że profesorowie, rektorzy też nie są zadowoleni. (Dzwonek) To po co ta ustawa jest? Dlaczego debata nad nią odbywa się w takim trybie? Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia