10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)

1. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Gospodarki i Rozwoju o rządowym projekcie ustawy o likwidacji Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (druki nr 763 i 795).

Poseł Sprawozdawca Maria Małgorzata Janyska:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Projekt z druku nr 763 wpłynął do Sejmu 30 października, a 31 października został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Gospodarki i Rozwoju. 7 listopada odbyło się pierwsze czytanie w komisji i komisja przyjęła w tej kwestii stanowisko.

    Trzeba przywołać na początku zarówno cel tego projektu, jak i uzasadnienie, dlaczego on powstał. Projekt ustawy zakłada likwidację Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości utworzonej ustawą z dnia 17 stycznia 2019 r. Przypomnieć należy w związku z tym, co miało być celem i zadaniem tej fundacji. Celem miało być działanie na rzecz wzrostu konkurencyjności przedsiębiorców przez wspieranie ich transformacji cyfrowej w zakresie procesów, produktów i modeli biznesowych wykorzystujących najnowsze osiągnięcia z dziedziny automatyzacji, sztucznej inteligencji, technologii teleinformatycznych oraz komunikacji między maszynami oraz człowiekiem a maszynami, z uwzględnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych rozwiązań. Zadaniem fundacji było również prowadzenie działalności szkoleniowej oraz popularyzującej wiedzę z zakresu cyfryzacji przedsiębiorstw.

    A więc cele i zadania były niezwykle szczytne, niestety, jak wykazano, nie zostały one zrealizowane. Projektodawca wykazał to w uzasadnieniu, a także w dyskusji nad projektem z druku nr 763 podczas pierwszego czytania w Komisji Gospodarki i Rozwoju. To uzasadniało, jak wskazano, decyzję rządu o likwidacji tejże fundacji. Uzasadnienie konieczności likwidacji było następujące. Uzasadniono to nieefektywnością działań, wyrażającą się w ujemnym z perspektywy interesu publicznego bilansie kosztów i korzyści uzyskiwanych z działalności fundacji, stwierdzonymi nieprawidłowościami w wydatkowaniu środków publicznych, w tym przede wszystkim niegospodarnością polegającą na dokonywaniu niecelowych wydatków oraz zawieraniu niekorzystnych dla fundacji umów, które nie były związane z działalnością statutową fundacji.

    Kolejne uzasadnienie to nieosiąganie założonych celów przedstawionych w uzasadnieniu ustawy powołującej fundację, a także określonych przyjętą strategią działalności. Wskazano także na strukturę zatrudnienia nieadekwatną do zadań i wyzwań stawianych przed fundacją. Faktem było to, że zasoby finansowe fundacji w jej okresie działalności były wykorzystywane dla działań pozostających w pozornym zbiegu z działalnością statutową. Podkreślano także, że negatywna ocena efektów tych działań skutkowała niezatwierdzeniem przez ministra sprawozdania finansowego fundacji za rok 2023. Zwrócono uwagę na bardzo istotny fakt pokrywania się zadań postawionych przed fundacją z zadaniami realizowanymi od wielu lat przez inne instytucje. Chodzi tak naprawdę o niecelowość tworzenia kolejnego podmiotu, który miał wykonywać te same zadania.

    Biorąc pod uwagę wszystkie te aspekty, wskazano na całkowicie niezasadne dalsze utrzymywanie działalności Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, gdyż byłoby to kontynuowanie nieracjonalnego gospodarowania środkami publicznymi z powodu braku należytej efektywności. Posłowie komisji gospodarki, analizując uzasadnienie, zadając pytania, przywołując historię i otoczenie uchwalenia ustawy powołującej tę fundację, opowiedzieli się pozytywnie za omawianym projektem rządowym, wnosząc jedną poprawkę dotyczącą terminu wejścia w życie tej ustawy. W sprawozdaniu zwrócono się do Wysokiego Sejmu o uchwalenie załączonego projektu ustawy. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia