10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)
2. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 802).
Poseł Marek Jan Chmielewski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! W imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej przedstawiam stanowisko w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw, druk nr 802.
Ustawa ta, zwana także ustawą powodziową, z przyjętymi 1 października tego roku zmianami, ma za zadanie ułatwić proces udzielania wsparcia i odbudowy mieszkańcom, przedsiębiorcom, organizacjom, instytucjom oraz jednostkom samorządu terytorialnego, którzy ucierpieli w wyniku wrześniowej powodzi. Szeroki zakres ustawy i tempo jej przygotowania, a także bieżące obserwacje i prowadzone działania operacyjne wskazują potrzebę dodatkowych zmian w tych przepisach. Proponowane rozwiązania mają na celu doprecyzowanie przepisów, m.in. w celu uniknięcia ewentualnych wątpliwości dotyczących objęcia zasadami udzielania pomocy publicznej określonymi w ustawie zmienianej w art. 1 rozporządzeń wydanych od dnia 12 września tego roku, a przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. Wprowadzane zmiany określają wsparcie stanowiące pomoc publiczną jako pomoc mającą na celu naprawienie szkód spowodowanych niektórymi klęskami żywiołowymi, spełniającymi warunki określone w art. 50 rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 651/2014. Przepis ten określa zasady dopuszczalności pomocy, po których spełnieniu pomoc nie musi być już notyfikowana w Komisji Europejskiej, oczywiście przy zachowaniu jej właściwego monitorowania.
Do najważniejszych proponowanych zmian w ustawie w kolejnej wersji zaliczyć można: Zapewnienie ciągłości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej i działalności leczniczej na terenach dotkniętych skutkami powodzi. Wsparcie uczelni niepublicznych, które zostały dotknięte skutkami powodzi, poprzez przekazanie środków z budżetu państwa,a dla ich studentów - przyznanie wsparcia w formie zapomogi. Kierowanie pomocy publicznej do przedsiębiorców poszkodowanych przez powódź poprzez ministra funduszy i polityki regionalnej, który będzie mógł zmieniać programy pomocowe; możliwe będzie również udzielanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Wyłączenie spod egzekucji sądowej i administracyjnej środków, które pochodzą ze świadczeń uzyskanych w związku z powodzią. Wprowadzenie czasowych przepisów, które przyspieszą proces szacowania szkód dotyczących zabytków. Uproszczenie przepisów dotyczących procesu wycinki drzew lub krzewów. Uproszczenie zasad udzielania i rozliczania zasiłków celowych z pomocy społecznej przeznaczonych na cele remontowo-budowlane. Zwiększenie poziomu dotacji celowej dla wszystkich gmin poszkodowanych w powodzi na realizację zadań własnych do 100% wartości zadania. Przyznanie świadczeń interwencyjnych nie tylko przedsiębiorcom, ale i organizacjom pożytku publicznego będącym płatnikami składek na ubezpieczenie społeczne oraz rolnikom niebędącym przedsiębiorcami, ale zatrudniającym pracowników w gospodarstwie rolnym na podstawie umowy o pracę. Te i inne zmiany wynikają z bieżącej pracy wszystkich tych, którzy są zaangażowani w proces wsparcia i odbudowy terenów dotkniętych katastrofalną powodzią i jej skutkami.
Najważniejsza jest jak najszybsza pomoc i wsparcie dla poszkodowanych. Dlatego jako członkowie Komisji Nadzwyczajnej przystępujemy do pracy nad kolejną nowelizacją ustawy w celu usunięcia wątpliwości dotyczących interpretacji wprowadzonych przepisów, jak również wprowadzenia celowanej i skutecznej pomocy dla wszystkich tych, którzy na nią czekają.
Szanowni Państwo! Po wizycie na terenach dotkniętych powodzią i rozmowach z pracownikami OPS-ów i włodarzami gmin wraz z panem ministrem Kierwińskim, chcąc przyspieszyć procedury wypłaty zasiłków celowych skierowanych na pomoc remontowo-budowlaną, będę proponował w ramach poprawek wprowadzenie mechanizmu zaliczek na wskazany cel. To bardzo ważna forma, przyspieszająca w zdecydowany sposób wsparcie dla poszkodowanych. Aby przyspieszyć również wydawanie decyzji w omawianym przedmiocie, chcemy w ramach proponowanych poprawek poszerzyć krąg upoważnionych do tego osób poprzez wskazanie organu, jakim jest wójt, burmistrz, prezydent, oraz upoważnionych przez niego pracowników. Wiąże się to również ze stosownymi proceduralnymi poprawkami. Większa liczba ludzi na danym terenie, która zna swoich mieszkańców, przedsiębiorców, będzie mogła w sposób zdecydowany przyspieszyć wydawanie tych decyzji. Jesteśmy przekonani, że nasze rozwiązania przyspieszą pomoc dla poszkodowanych.
Jako były samorządowiec i przedstawiciel terenów dotkniętych powodzią chciałem powiedzieć, że każda tragedia (Dzwonek) jest trudna do przezwyciężenia, ale działanie nas wszystkich, zarówno strony rządowej, jak i parlamentarzystów, którzy będą dzisiaj procedowali nad zmianami tej ustawy w Komisji Nadzwyczajnej, przyspieszy pomoc dla tych ludzi, aby mogli oni w spokojnym czasie realizować swoje zadania, swoje życie i żeby przede wszystkim czuli wsparcie nasze jako parlamentarzystów. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia