10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)
3. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej (druki nr 741 i 788).
Poseł Sprawozdawca Dorota Marek:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej.
Celem wprowadzenia zmian jest dostosowanie przepisów do bieżących potrzeb administracyjnych, ułatwienie stosowania ulg i zwolnień podatkowych oraz modernizacja definicji i klasyfikacji budynków oraz budowli w kontekście podatkowym. Ustawa wprowadza autonomiczne definicje budynku i budowli na potrzeby podatku od nieruchomości, eliminując odwołania do Prawa budowlanego. Nowe przepisy mają na celu ograniczenie sporów dotyczących klasyfikacji obiektów, takich jak zbiorniki czy silosy, które często były przedmiotem postępowań podatkowych. Pozwolę sobie przedstawić najważniejsze zmiany wynikające z nowelizacji.
W ustawie o podatku rolnym ujednolicono zasady stosowania zwolnień podatkowych, w tym przez zniesienie wymogu składania wniosków dla części podmiotów, co zmniejszy liczby rozpatrywanych zmian. Zmiany uwzględniają również przepisy unijne dotyczące pomocy inwestycyjnej w rolnictwie. Zaktualizowano przepisy Unii Europejskiej, które regulują zasady pomocy publicznej w sektorze rolnym i leśnym.
W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych m.in. doprecyzowano definicję budynków i budowli, określono, które obiekty są wyłączone z tej definicji, np. kapliczki czy figury ogrodowe. Nowelizacja dopuszcza prowadzenie ewidencji osób zobowiązanych do opłat oraz ustala wynagrodzenia dla inkasentów.
W ustawie o opłacie skarbowej zmieniono zasady przekazywania opłat skarbowych, szczególnie w przypadku przeniesienia kompetencji na inny organ, oraz określono stawki opłat za szkolenia w przemyśle górniczym. Wprowadzono także ułatwienia dotyczące pełnomocnictw składanych elektronicznie. Nowelizacja zawiera również załącznik z wykazem specyficznych obiektów i infrastruktury, takich jak zbiorniki wodne, stacje do uzdatniania wody, elementy stadionów, co ułatwi ich klasyfikację podatkową. Wprowadzenie omawianych zmian zwiększy przejrzystość przepisów, ułatwi ich stosowanie i dostosowanie do unijnych regulacji w rolnictwie, co usprawni procesy administracyjne i podatkowe. Projekt nowelizacji definicji budowli zakłada dostosowanie przepisów podatkowych, tak aby zachować obecny zakres opodatkowania bez wprowadzania znaczących zmian fiskalnych. Projekt przenosi istniejące obiekty budowlane, zgodnie z art. 3 pkt 3 i załącznikiem do ustawy Prawo budowlane, oraz urządzenia budowlane, art. 3 pkt 9, do nowego załącznika nr 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, co pomoże jednoznacznie określić, które obiekty podlegają opodatkowaniu jako budowla. W odniesieniu do złożonych obiektów, takich jak oczyszczalnie ścieków czy wielofunkcyjne stadiony, projekt precyzyjnie wskazuje ich elementy podlegające opodatkowaniu. Dodatkowo projekt eliminuje z zakresu opodatkowania budowle mające znaczenie społeczne, takie jak cmentarze i pomniki, skupia się na obiektach związanych z działalnością gospodarczą. Nowelizacja ma na celu uproszczenie i doprecyzowanie zasad opodatkowania budowli, co powinno zmniejszyć liczbę sporów interpretacyjnych. Rządowy projekt na etapie konsultacji otrzymał pozytywne opinie wielu organizacji zrzeszających jednostki samorządowe, w tym komisji wspólnej rządu i samorządu terytorialnego.
Podczas posiedzenia komisji w dniu 6 listopada 2024 r. posłowie Prawa i Sprawiedliwości, reprezentowani przez posła Janusza Kowalskiego, zgłaszali liczne poprawki, które po odrzuceniu przez komisję znalazły się we wnioskach mniejszości. Poprawki dotyczyły m.in. kwestii biogazowni. Pan poseł zarzucał zwiększenie podatku od nieruchomości dla biogazowni rolniczych. Panie pośle, na posiedzeniu komisji wiele razy padało, że biogazownie podlegają tym samym zasadom co OZE. Po wnioskach mniejszości widzimy, że te argumenty nie trafiły. Są to wnioski mniejszości, ale do tego pozwolę sobie się nie odnosić. Myślę, że pan poseł dokładniej i lepiej to przedstawi, nie chcę odbierać mu tej przyjemności.
(Poseł Janusz Kowalski: Oczywiście.)
Jednak jeszcze raz podkreślę, że ta ustawa ma na celu ułatwienie interpretacji przepisów. Przyjęcie niektórych poprawek powodowałoby zwiększenie zawiłości przepisów. Tak jak już wspomniałam, więcej o wnioskach mniejszości z całą pewnością powie poseł, który te wnioski składał.
W imieniu Komisji Finansów Publicznych wnoszę o przyjęcie ustawy w proponowanym kształcie. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia