10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)
4. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025 (druki nr 693 i 769).
Poseł Sprawozdawca Krystyna Skowrońska:
Szanowny Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Państwo Ministrowie! Przypadł mi zaszczyt przedstawienia w imieniu Komisji Finansów Publicznych sprawozdania komisji o rządowym projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025.
Komisja Finansów Publicznych w dniu 5 listopada rozpatrzyła ten projekt i przedstawia sprawozdanie Wysokiemu Sejmowi, wskazując, iż w tej ustawie zaproponowano m.in. maksymalną wysokość wynagrodzeń, czyli mrożenie wynagrodzeń, osób kierujących niektórymi spółkami zgodnie z ustawą z 3 marca 2000 r. na poziomie IV kwartału 2016 r. To jest takie oszczędnościowe wyjście w obliczu sytuacji, jaką dzisiaj mamy w związku z realizacją budżetu.
Zaplanowano zwiększenie wynagrodzeń nauczycieli początkujących ustalonych zgodnie z Kartą Nauczyciela w wysokości 2,308 %, co o gwarantuje również tym samym wzrost wynagrodzeń tych nauczycieli średnio w wysokości 5%.
W zakresie wspólnej polityki rolnej w celu odpowiedniego uwzględnienia specyfiki tego funduszu rolnego wprowadzono w ustawie budżetowej na rok 2025 możliwość elastycznego wypłacania środków z tego funduszu, ale także w tym projekcie na 2025 r., w ustawie okołobudżetowej, istnieje możliwość przekazania przez ministra finansów publicznych do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych środków przeznaczonych na finansowanie rekompensat składek przekazanych na rzecz otwartych funduszy emerytalnych, a zatem chodziło o przekazanie tego, co wpłacono do ZUS-u, aby mogło być na indywidualnych kontach w otwartych funduszach emerytalnych. Ale także w zakresie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych zaproponowano rozwiązanie, iż niewykorzystane w roku 2024 środki nie będą przeznaczane, jak dotychczas, na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, a pozostaną w tym funduszu do realizacji w kolejnym roku budżetowym.
Wprowadzono także szczególne rozwiązanie w zakresie wsparcia podmiotów w funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego. Wprowadzono możliwość emisji skarbowych papierów wartościowych w wysokości 5,4 mld zł, wskazując ścieżkę możliwości wykorzystania tych środków na podwyższenie funduszy własnych, na kapitał, wskazując na możliwości, na kryteria, jak powinien podmiot poinformować ministra finansów o postawieniu na rynku papierów wartościowych do wykupu.
Wprowadzono w tej ustawie również możliwości elastycznego wydatkowania środków zapisanych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i w Kancelarii Prezydenta RP. Wskazano również możliwość odpowiedniego dysponowania i wskazania w takiej formule zupełnie nowej dyspozycji premiera, jeżeli chodzi o przeznaczanie środków z budżetu państwa na sfinansowanie niezbędnych prac związanych z remontem, modernizacją, wyposażeniem mienia przekazanego na inwestycje gospodarki budżetowej, ale także chodzi o możliwość korzystania ze specjalnego trybu w przypadku ważnych przedsięwzięć w interesie społecznym.
Wskazano również, aby dysponent Funduszu Inwestycji Kapitałowych po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra finansów w 2025 r. mógł zawierać umowy nabywania i obejmowania akcji z udziałem Skarbu Państwa, czyli aby Fundusz Inwestycji Kapitałowych mógł nabywać papiery wartościowe Skarbu Państwa. Ponadto wskazano, że rozszerzenie źródeł zasilania Funduszu Inwestycji Kapitałowych umożliwia dokonanie wpłaty z budżetu państwa do kwoty 3 mld zł.
Myślę, że te rozwiązania będą dobrze służyły realizacji ustawy budżetowej, gwarantują one elastyczność, możliwość reagowania w sytuacjach niezwykle ważnych, a w zasadzie w sytuacjach, kiedy są potrzebne środki, tak jak z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, na przekazane do OFE kompensujące wymagalne potrzeby w tym zakresie. To wszystko. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia