10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025 (druki nr 693 i 769).

Poseł Zofia Czernow:

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Pani Minister! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska w sprawie rządowego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025, druk nr 693.

    Projekt ustawy jest ściśle związany z rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2025, nad którym obecnie procedujemy w Sejmie. Przedłożone rozwiązania znajdują swoje odzwierciedlenie i wymierną korelację w kwotach ujętych w projekcie ustawy budżetowej i wiążą się z prawidłową realizacją tej ustawy. I tak regulacje w zakresie kształtowania niektórych wynagrodzeń w 2025 r. dotyczą: utrzymania na poziomie przyjętym w budżecie na rok 2024 podstawy wymiaru służącej do ustalania wynagrodzenia dla osób zatrudnionych w podmiotach podlegających przepisom ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami; odmrożenia maksymalnych wynagrodzeń osób wymienionych w art. 2 ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami; zwiększenia wysokości średniego wynagrodzenia nauczycieli początkujących w związku ze zwiększeniem wynagrodzeń nauczycieli o 5% od 1 stycznia 2025 r. W tym celu konieczne jest zwiększenie o 2,3% średniego wynagrodzenia nauczycieli w Karcie Nauczyciela.

    Regulacje dotyczące Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych mają na celu zabezpieczenie zwiększonego finansowania w roku przyszłym zadań w zakresie przewozów pasażerskich. Brak takiej regulacji spowodowałby znaczące zmniejszenie środków finansowych na ten cel, gdyż niewykorzystane środki funduszu na koniec roku zostałyby przekazane automatycznie do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Jest to koniecznie dla zabezpieczenia finansowania rosnących potrzeb ze strony samorządów w walce z wykluczeniem komunikacyjnych.

    Szczególnie pragnę podkreślić przepisy zawarte w projekcie, dotyczące finansowania zadań związanych z przeciwdziałaniem klęskom żywiołowym, epidemii, zagrożeniom społeczno-gospodarczym związanym z inflacją oraz przeciwdziałaniem zdarzeniom bezpośrednio zagrażającym bezpieczeństwu państwa oraz usuwaniem ich skutków. Zaproponowany mechanizm tworzenia rezerwy na te cele pozwoli w sposób szybki i skuteczny przeciwdziałać zagrożeniom.

    Projekt ustawy zawiera także konieczne przepisy w zakresie otwartych funduszy emerytalnych, które umożliwią finansowanie rekompensat składek przekazywanych na rzecz OFE w ramach wydatków budżetu państwa w 2025 r. Regulacje w zakresie Kancelarii Prezydenta dotyczą wydatków inwestycyjno-remontowych w obiektach zabytkowych kancelarii, tj. Pałacu Prezydenckim i zespole budynków przy ul. Wiejskiej. Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej jest upoważniony do dokonywania przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej dotyczących wydatków inwestycyjnych i remontowych.

    Pragnę także podkreślić, że projekt ustawy przedłuża okres, w którym środki funduszu reprywatyzacji będą mogły być przeznaczone na nabywanie lub obejmowanie przez Skarb Państwa akcji w spółkach. Przepisy dotyczące Funduszu Inwestycji Kapitałowych mają na celu racjonalne gospodarowanie środkami tego funduszu. W 2025 r. źródłem przychodu funduszu może być również wpłata z budżetu państwa przekazywana na nabywanie lub obejmowanie akcji przez Skarb Państwa do wysokości 3 mld zł.

    Pragnę podkreślić, że do tego projektu składamy poprawkę, która w ustawie o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników stwarza możliwość obejmowania akcji przez Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego ds. aktywów państwowych, poprzez konwersję wierzytelności funduszu odnośnie do ustawy o komercjalizacji niektórych uprawnieniach pracowników.

    Reasumując, chciałabym powiedzieć, że przepisy zawarte w przedmiotowym projekcie mają na celu prawidłową realizację ustawy budżetowej w 2025 r. W imieniu klubu Koalicja Obywatelska rekomenduję Wysokiej Izbie uchwalenie przedmiotowego projektu. A teraz składam poprawkę na ręce pana marszałka. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia