10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)
6. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (druki nr 743 i 796).
Poseł Stanisław Lamczyk:
Dziękuję bardzo.
Pani Marszałek! Pani Minister! Szanowni Państwo! Przypadł mi zaszczyt w imieniu Koalicji Obywatelskiej przedstawić stanowisko odnośnie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, druk nr 743.
Oczywiście chodzi w tej ustawie przede wszystkim o wodór, i to wodór zielony, który jest wykorzystany właśnie przede wszystkim do magazynowania energii, ale też do różnego rodzaju napędów. Rozwój gospodarki wodorowej został uznany za jeden z priorytetów realizacji Europejskiego Zielonego Ładu, którego głównym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej Europy do roku 2050. W lipcu 2020 r. Komisja Europejska opublikowała ˝Strategię w zakresie wodoru na rzecz Europy neutralnej dla klimatu˝, zwanej także dalej strategią wodoru Unii Europejskiej. Oczywiście chodzi tu przede wszystkim o wodór zielony, bo w tej chwili przede wszystkim mamy do czynienia z wodorem otrzymywanym właśnie z paliw kopalnych, a tutaj mówimy o wodorze zielonym. Za wodór odnawialny został uznany wodór wytwarzany w drodze elektrolizy wody, do której została wykorzystana energia elektryczna ze źródeł odnawialnych. Wodór odnawialny może być wytwarzany również w procesie reformingu biogazu lub biochemicznego przekształcenia biomasy, pod warunkiem spełnienia wymogów zrównoważonego rozwoju. Za wodór niskoemisyjny uznano wodór wytwarzany z paliw kopalnych przy zastosowaniu technologii wychwytywania CO2, co jest bardzo istotne w tym właśnie procesie. Priorytetem Komisji Europejskiej jest wdrażanie technologii produkcji wodoru odnawialnego na szeroką skalę. Plany przewidują wdrożenie europejskiej gospodarki wodorowej w następujących fazach. Pierwsza faza na lata 2020-2024 dotyczy instalacji zasilanych energią z odnawialnych źródeł energii o mocy co najmniej 6 GW. Popyt na wodór będzie zaspokajany przede wszystkim przez produkcję lokalną oraz dzięki mieszaniu wodoru z gazem ziemnym. Faza druga to są lata 2025-2030. I już mamy zintegrowany system energetyczny oraz osiągnięcie 40 GW mocy elektrolizerów zasilanych oczywiście z OZE. Faza trzecia na lata 2031-2050 dotyczy osiągnięcia dojrzałości technologicznej wodoru zielonego. I dlatego właśnie w listopadzie 2020 r. Polska przyjęła strategię wodorową do roku 2030 z perspektywą do roku 2040, zwaną polską strategią wodorową. Dokument wyznacza strategiczne ramy wdrożenia wodoru w ciepłownictwie, transporcie oraz przemyśle. I mamy sześć różnych technologii. Wdrożenie technologii wodorowej w energetyce i ciepłownictwie to jest pierwszy cel. Drugim celem jest wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie. Trzecim jest wsparcie dekarbonizacji przemysłu. Piątym celem są sprawny i bezpieczny przesył, dystrybucja i magazynowanie wodoru, a szóstym stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego.
Obowiązujące przepisy prawa krajowego nie odpowiadają na potrzeby związane ze skutecznym wdrażaniem założeń PSE i polskiej strategii wodorowej, wynikające z dynamicznego rozwoju. I dlatego są te zmiany, nad którymi procedujemy. One są konieczne, żeby dalej się rozwijać. Zgodzę się z przedmówcą, że to są początki tej całej transformacji, które są nieodzowne odnośnie do projektowania. Koalicja Obywatelska oczywiście jest za wdrożeniem tej właśnie ustawy. Jest ona z zgodna z Krajowym Planem Odbudowy i Zwiększania Odporności. Projekt ustawy jest elementem Krajowego Planu Odbudowy, jest ten kamień milowy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia