10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)

8. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druki nr 752 i 798).

Poseł Jerzy Polaczek:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoki Sejmie! Sprawozdawca komisji odniósł się w swoim wystąpieniu do potrzeby implementacji regulacji dyrektywy europejskiej z dnia 6 kwietnia 2022 r., która dotyczyła zmiany dyrektywy w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy. Termin implementacji upłynął 6 sierpnia 2023 r.

    Rzeczywiście ten projekt, tak jak wiele innych w poprzednich latach, jest krokiem w dobrym kierunku. Przede wszystkim chodzi tutaj o to, iż implementacja prawa europejskiego, tej dyrektywy zmieniającej z 2022 r. stanowi, iż państwa członkowskie nie powinny móc ograniczać użytkowania na swoim terytorium pojazdu najmowanego przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim, jeśli pojazd ten został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami, wymogami bezpieczeństwa, innymi obowiązkowymi normami któregokolwiek państwa członkowskiego. Mając to na względzie, ten projekt, który jest dzisiaj omawiany przez Wysoką Izbę, sprowadza się również do tego, żeby właśnie w tej nowelizacji wprowadzić przepisy, które umożliwiają na terytorium naszego kraju w przypadku korzystania z pojazdów najmowanych stosowanie tych rozwiązań przez przedsiębiorców mających siedzibę w innych państwach członkowskich.

    Chciałbym tutaj przypomnieć część dyskusji z posiedzenia Komisji Infrastruktury, iż ten projekt zakładał właśnie umożliwienie czasowego korzystania przez przewoźników drogowych, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce, z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego lub dopuszczonego do ruchu na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Ta ustawa ustanawia zamknięty katalog przesłanek, zgodnie z którymi dopuszczone będzie wykonywanie przez polskiego przewoźnika drogowego krajowego transportu drogowego rzeczy, międzynarodowego transportu drogowego rzeczy lub niezarobkowego przewozu drogowego rzeczy pojazdem najmowanym, który jest zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu zgodnie z przepisami prawa innego państwa członkowskiego. W związku z tym będzie dopuszczalne wykonywanie tego transportu przez przedsiębiorcę, który posiada siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, pojazdem najmowanym lub dopuszczonym do ruchu zgodnie z prawem innego państwa członkowskiego, pod warunkiem że korzystanie z takiego pojazdu nie trwa dłużej niż - w pierwszym przypadku - trzy kolejne miesiące w danym roku kalendarzowym od dnia zgłoszenia pojazdu do właściwego organu w przypadku wykonywania krajowego transportu drogowego rzeczy lub międzynarodowego transportu drogowego bądź też - w drugim przypadku - dwa kolejne miesiące w danym roku kalendarzowym od dnia zgłoszenia pojazdu do właściwego organu w przypadku wykonywania niezarobkowego krajowego przewozu drogowego lub niezarobkowego międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy.

    Ten projekt wprowadza również obowiązek stosowania jednolitej krajowej strategii kontroli przepisów w zakresie przewozów kabotażowych. Jest on nakładany na inspekcję transportu drogowego, a dokładnie na głównego inspektora, który będzie musiał taką strategię przedkładać ministrowi właściwemu do spraw transportu działającemu we współpracy z ministrem finansów oraz ministrem spraw wewnętrznych.

    Te rozwiązania, jeśli chodzi o dokonanie zmiany pojęcia przewozu kabotażowego zawartego w ustawie o transporcie drogowym poprzez ten projekt, są również dostosowaniem tej regulacji do dyrektywy z 2022 r. Z tych też względów nasz klub parlamentarny poprze to rozwiązanie. Zwracamy również uwagę na to, aby w sposób, że tak powiem, dojrzały i odpowiedzialny, zgodnie z wymogami tej regulacji stosowne instytucje, które będą odpowiedzialne za jego wykonanie, zrealizowały to w interesie gospodarczym polskich przewoźników. (Dzwonek) To jest obszar bardzo silnego oddziaływania regulacyjnego w wykonywaniu działalności gospodarczej, ale myślę, że ta regulacja jest dodatkowym ułatwieniem w przypadku prowadzenia tej działalności przez polskie firmy transportowe. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia