10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)

8. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druki nr 752 i 798).

Poseł Bartosz Zawieja:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym ma na celu implementację przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2022/738 z dnia 6 kwietnia 2022 r. dotyczącej zmiany dyrektywy 2006/1/WE. Dyrektywa ta stanowiła, że państwa członkowskie nie były zobowiązane do zezwolenia na użytkowanie najmowanego na swoim terytorium pojazdu, jeżeli ten pojazd nie został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu zgodnie z prawem państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie siedziby najmującego przedsiębiorstwa. Polska dotychczas nie wdrożyła możliwości korzystania z takich przepisów, a termin implementacji przedmiotowego zapisu minął w sierpniu ubiegłego roku. Dyrektywa UE 2022/738 stanowiła natomiast, że państwa członkowskie nie powinny móc ograniczać użytkowania na swoim terytorium pojazdu najmowanego przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim. Co za tym idzie, korzystanie z pojazdów najmowanych w dowolnym państwie członkowskim, a nie tylko w państwie członkowskim ich siedziby, ułatwi bez wątpienia najem - to postulat firm przewozowych związany z krótkoterminowym i sezonowym większym wykorzystywaniem przewozów - oraz będzie miało bez wątpienia wpływ na tymczasowy wzrost zapotrzebowania na przewóz towarów oraz zastąpienie floty pojazdów, które są uszkodzone bądź zepsute. Oczywiście będzie to miało miejsce wyłącznie przy możliwym jednoczesnym zachowaniu zgodności z niezbędnymi wymogami bezpieczeństwa oraz zapewnieniu komfortu pracy i bezpieczeństwa również dla kierowców.

    Mając na uwadze meritum sprawy, czyli zmianę ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, bez wątpienia zostaną wprowadzone przepisy umożliwiające korzystanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez przedsiębiorstwa mające siedzibę w innych państwach członkowskich z pojazdów najmowanych. Ponadto przepisy wskazanej przeze mnie wcześniej dyrektywy UE 2022/738 zobowiązują państwa członkowskie do wprowadzenia środków niezbędnych do zapewnienia, aby przedsiębiorstwa mające siedzibę na ich terytorium mogły użytkować najmowane pojazdy do celów transportu, przewozu towarów. W związku z tym jednym z elementów wdrożenia do krajowego porządku prawnego wskazanej dyrektywy jest umożliwienie czasowego korzystania przez przewoźników drogowych prowadzących działalność w Polsce z pojazdu najmowanego zarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej. Dodatkowo, zgodnie z art. 10a rozporządzenia Wspólnot Europejskich nr 1072/2009, państwa członkowskie zapewniają, aby na ich terytorium była stosowana spójna krajowa strategia egzekwowania przepisów w zakresie przewozów kabotażowych. Ponadto każde państwo członkowskie zapewnia, aby kontrole przewidziane w art. 2 ww. dyrektywy obejmowały w stosownych przypadkach kontrolę tychże pojazdów. Tak jak mówił mój przedmówca, będzie to zapisane, dodane zadanie dla Głównej Inspekcji Transportu Drogowego.

    Reasumując, jest to trochę późna implementacja długo wyczekiwanych przepisów i mogę powiedzieć tylko tyle, że klub Koalicji Obywatelskiej w pełni popiera zapisy znowelizowanej ustawy o transporcie drogowym. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia