10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)

8. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druki nr 752 i 798).

Poseł Rafał Kasprzyk:

    Dziękuję.

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Państwo Ministrowie! Dyrektywa Unii Europejskiej 2022/738 stanowi, że państwa członkowskie nie powinny móc ograniczać użytkowania na swoim terytorium pojazdu najmowanego przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim, jeżeli pojazd ten został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami, wymogami bezpieczeństwa i innymi obowiązkowymi normami któregokolwiek państwa członkowskiego. Taka możliwość nie była do tej pory zapewniona przez polskie władze w ramach poprzednio obowiązującej dyrektywy 2006/1/WE Parlamentu Europejskiego. Projekt ma więc uporządkować przepisy, dopasowując nasze przepisy krajowe do dyrektywy Parlamentu Europejskiego. Termin implementacji ww. dyrektywy do prawa krajowego został wyznaczony do 6 sierpnia 2023 r. Jesteśmy więc już po tym terminie.

    Projekt ustawy zakłada m.in.: po pierwsze, umożliwienie czasowego korzystania przez przewoźników drogowych prowadzących działalność w Polsce z pojazdu najmowanego zarejestrowanego lub dopuszczonego do ruchu na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej; po drugie, umożliwienie korzystania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez przedsiębiorstwa mające siedzibę w innych państwach członkowskich z pojazdów najmowanych; po trzecie, wprowadzenie obowiązku opracowania jednolitej krajowej strategii kontroli przepisów w zakresie przewozów kabotażowych; po czwarte, dokonanie zmiany pojęcia przewozu kabotażowego zawartego w ustawie o transporcie drogowym - przez projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym zmiana pojęcia przewozu kabotażowego ma na celu dostosowanie przepisów krajowych do obecnych przepisów prawa unijnego.

    Niewątpliwie korzystanie z pojazdów najmowanych w dowolnym państwie członkowskim, a nie tylko w państwie członkowskim ich siedziby, ułatwi reakcję na krótkoterminowy, sezonowy lub tymczasowy wzrost zapotrzebowania oraz zastąpienie zepsutych lub uszkodzonych pojazdów, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z niezbędnymi wymogami bezpieczeństwa oraz zapewnieniu odpowiednich warunków pracy kierowcom. Ważne w przyjmowanych rozwiązaniach jest ułatwienie przedsiębiorcom pracy na otwartym i konkurencyjnym rynku europejskim i uproszczenie zasad prowadzenia działalności, choćby przez fakt braku dodatkowego obciążenia dla przedsiębiorców związanego z obowiązkiem przedstawienia umowy najmu lub poświadczonego wyciągu z umowy w języku polskim, ponieważ przedsiębiorca będzie jedynie zobowiązany do posiadania ww. dokumentów, może on posiadać je w wersji elektronicznej lub papierowej.

    Projektowana ustawa została poddana szerokim konsultacjom publicznym - część uwag uwzględniono w prezentowanej wersji ustawy - oraz merytorycznym podczas prac Komisji Infrastruktury pod przewodnictwem pana Mirosława Suchonia. Projektowana regulacja nie będzie rodziła skutków finansowych.

    Klub Polska 2050 - Trzecia Droga zagłosuje za przyjęciem tej ustawy. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia