10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)

8. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druki nr 752 i 798).

Poseł Marek Sawicki:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przedłożony pod obrady Sejmu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, druk nr 798, wdraża do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2022/738 z dnia 6 kwietnia 2022 r. dotyczącą zmiany dyrektywy 2006/1 Wspólnot Europejskich w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych przez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy.

    Implementacja wskazanej dyrektywy zapewni pełne stosowanie prawa unijnego w naszym kraju i korzystnie wpłynie na rodzimą branżę transportową. Przyjmowane przepisy stworzą polskim przedsiębiorcom narzędzie do bardziej elastycznego zarządzania taborem samochodowym pozostającym w dyspozycji przewoźników drogowych oraz przedsiębiorców wykonujących przewozy drogowe na potrzeby własne przy wykorzystaniu pojazdów czasowo najmowanych zarejestrowanych w innych państwach członkowskich. Przyjęcie projektowanych przepisów jest istotne również w kontekście trudnej sytuacji branży transportu drogowego, która obecnie boryka się z licznymi problemami na rynku europejskim, choć nadal, dzięki wysiłkowi i pracy polskich przewoźników drogowych, zajmuje wiodącą pozycję międzynarodową.

    Przyjęte przez Unię Europejską niekorzystne dla polskiej branży transportowej przepisy Pakietu Mobilności I, utrata wschodnich rynków transportowych przez polskich przewoźników drogowych oraz umowa pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z 2022 r. osłabiają polski międzynarodowy transport drogowy. Z tego względu każda forma wsparcia rodzimych przedsiębiorstw transportowych zasługuje na poparcie, do czego niewątpliwie należy zaliczyć projekt omawianej ustawy. Dzięki umożliwieniu korzystania z pojazdów najmowanych, a dopuszczonych do ruchu w innych państwach Unii Europejskiej, stworzy ona dodatkowe szanse naszym przedsiębiorstwom w ich codziennej działalności gospodarczej.

    W tym kontekście należy zwrócić uwagę, że projekt ustawy przewiduje również wymagany przepisami Unii Europejskiej obowiązek opracowania jednolitej krajowej strategii kontroli przewozów kabotażowych. Spowoduje to, że na terytorium Rzeczypospolitej będzie stosowana spójna strategia kontroli tego typu przewozów opracowana przez głównego inspektora transportu drogowego wspólnie z innymi uprawnionymi organami kontrolnymi. Polscy przewoźnicy drogowi często wskazują, że nielegalne przewozy kabotażowe stanowią zagrożenie dla polskiego rynku transportowego. Jednolita strategia kontroli, zatwierdzana przez ministra właściwego do spraw transportu, będzie stanowiła ważny instrument nakierowany na eliminowanie przypadków nieuczciwej konkurencji ze strony podmiotów zagranicznych. Dodatkowo poprzez ww. projekt ustawy nastąpi pełne dostosowanie przepisów krajowych do przepisów unijnych zawartych w rozporządzeniu Unii Europejskiej 2016/403, a dotyczących poważnych naruszeń przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego. W powyższym kontekście należy pozytywnie ocenić przepisy projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, które przyczynią się do wzmocnienia nadzoru nad rynkiem transportu drogowego w Polsce i poprawią jego konkurencyjność na rynku międzynarodowym.

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Ze względu na wagę omawianych przepisów prawa dla branży transportu drogowego klub poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego - Trzeciej Drogi pozytywnie ocenia przepisy projektowanej ustawy i wnioskuje o głosowanie za jej przyjęciem. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia