10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)

8. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druki nr 752 i 798).

Poseł Witold Tumanowicz:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, którą dzisiaj omawiamy, to krok w dobrą stronę, mający na celu zwiększenie elastyczności polskich przedsiębiorców transportowych. Zmiana ta pozwala na korzystanie z pojazdów wynajmowanych i zarejestrowanych w innych krajach UE, co daje naszym firmom większą swobodę operacyjną. Dzięki temu polscy przewoźnicy będą bardziej efektywni.

    To rozwiązanie jest szczególnie ważne w kontekście problemów, z jakimi nasz sektor transportowy mierzy się na co dzień. Pakiet mobilności, który został wprowadzony, nałożył dodatkowe obciążenia, ograniczając swobodę przepływu towarów i usług oraz zwiększając koszty działalności rodzimych firm transportowych. Wszystko zostało wprowadzone po to, aby chronić transportowców z Zachodu, przez co nasi nasi transportowcy przestali być konkurencyjni. To bardzo mocno uderzyło w tą branżę. Dodatkowo umowa między Unią Europejską a Ukrainą doprowadziła do sytuacji, która pchnęła naszych przedsiębiorców do protestów. Dlaczego? Ponieważ okazało się, że dostęp do wspólnego unijnego rynku dostali transportowcy zza wschodniej granicy, głównie z Ukrainy, którzy na tych nieuczciwych warunkach... Ich nie obowiązywał cały pakiet mobilności, była to nieuczciwa konkurencja. Nasi przedsiębiorcy, nasi transportowcy mieli po prostu bardzo trudno, co ich bardzo mocno dobiło, a jest to branża, która odpowiada za niemal 6% polskiego PKB, więc jest bardzo istotna dla całej polskiej gospodarki, jest krwiobiegiem w ogóle całej gospodarki. Wiadomo, że bez transportu większej części gospodarki po prostu nie ma.

    Nie możemy też zapomnieć o wyzwaniu, jakim zaraz będzie to tsunami w postaci ETS2 w kontekście transportu drogowego, mieszkalnictwa. W tym wypadku nasi transportowcy także będą mieli z tym ogromne problemy, bo to bardzo mocno uderzy w naszą branżę. Nowe opłaty związane z emisją CO2 oznaczają ryzyko dla przedsiębiorców grożące dalszym wzrostem kosztów operacyjnych i zmniejszeniem ich konkurencyjności.

    Podsumowując: omawiana dzisiaj nowelizacja ustawy to krok w dobrą stronę, który wesprze oczywiście naszych przewoźników, ale jest tylko kroplą w morzu potrzeb. Przedsiębiorca i znawca branży Rafał Mekler ocenia, że to rozwiązanie pozwoli polskim firmom działać bardziej efektywnie i elastycznie, co jest kluczem do zachowania resztek konkurencyjności. Konfederacja będzie popierać każde rozwiązanie, które będzie korzystne dla polskiej branży transportowej. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia