10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)
8. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druki nr 752 i 798).
Poseł Krzysztof Szymański:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Należy docenić omawianą ustawę, bo jest ona krokiem w dobrą stronę dla polskich przewoźników drogowych. Wpłynie ona na zwiększenie konkurencyjności naszych przewoźników na arenie międzynarodowej, nieco poprawiając ich sytuację po wprowadzeniu pakietu mobilności. Jest jednak pewna sprawa, o którą chciałbym zapytać. Na chwilkę odwróćmy perspektywę. Umożliwienie zagranicznym przewoźnikom wykonywania przewozów w Polsce ciągnikiem zarejestrowanym w naszym kraju z całą pewnością może utrudnić służbom drogowym weryfikowanie wykonanych kabotaży i przekroczenia ich limitów. Jak dobrze wiemy, funkcjonariusze w rzeczywistości w takich sytuacjach sugerują się rejestracjami pojazdu. W momencie gdy zagraniczny przewoźnik będzie używał polskich rejestracji, inspekcja drogowa zwróci uwagę na jego kabotaże dopiero w trakcie kontroli, bo dopiero wtedy będzie wiedziała, że ma do czynienia z zagranicznym przewoźnikiem. Pytanie: W jaki sposób ustawodawcy chcą marginalizować możliwość omijania przepisów kabotażowych w Polsce przez zagranicznych przewoźników? (Oklaski)
Przebieg posiedzenia