10. kadencja, 22. posiedzenie, 1. dzień (19-11-2024)

8. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druki nr 752 i 798).

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Po pierwsze, chciałbym podziękować państwu za merytoryczną dyskusję zarówno na sali plenarnej, jak i podczas obrad Komisji Infrastruktury. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest to dziedzina polskiej gospodarki, jak ważną część polskiej gospodarki stanowią właśnie polscy przewoźnicy, polski transport.

    Przypomnę - była o tym mowa, ale chciałbym, żeby to mocno wybrzmiało - że aktualnie polski międzynarodowy transport drogowy zajmuje pozycję lidera na rynku europejskim z 1/5 udziału, dokładnie jego udział wynosi tu 20,3%. To są dane Eurostatu. Jeśli chodzi o udział polskich przewoźników w przewozach kabotażowych, to jest to jeszcze wyższy wskaźnik i wynosi on 43,7%. Natomiast pod względem przewozów typu cross-trade to jest udział 38,4%. W ogóle szeroko rozumiana branża TSL, czyli transport, logistyka, magazynowanie, odpowiada w naszym kraju za wytwarzanie 7% polskiego PKB. Jeśli chodzi o zatrudnienie, jest to 6,5% ogółu pracowników w Polsce.

    W pytaniach pojawiało się troska o to, w jaki sposób i czy w ogóle ministerstwo dba o ten sektor. Oczywiście od kilku lat ta branża jest narażona na turbulencje, bo i wojna na Ukrainie, i związana z tym umowa Ukraina - Unia Europejska, przepisy unijne, które również wpłynęły na tę branżę, spowodowały, że mamy zgłoszenia od firm, od organizacji transportowych, które wskazują na pewne problemy. Na ile to tylko jest możliwe, staramy się te problemy rozwiązywać. Dobrze się stało, że ten projekt zyskał państwa aprobatę. Szkoda, że tak późno, bo ten projekt, proszę państwa, który ma ułatwić konkurencyjność polskich firm, czyli lidera rynku europejskiego, mógł być wprowadzony już 2,5 roku temu. Oczywiście był termin krańcowy, który był wskazany na sierpień 2023 r., ale wcześniej również można było te przepisy wprowadzać po to, żeby wzmocnić właśnie polską branżę transportową. Teraz jesteśmy w sytuacji, i to jest paradoksalna sytuacja, że Polsce grożą kary za to, że nie wprowadziliśmy przepisów unijnych w tym zakresie.

    Odpowiadając na pytania państwa posłów, chciałbym powiedzieć, że Inspekcja Transportu Drogowego, która będzie odpowiadać za kontrole, jest przygotowana. Takie kontrole już się odbywają wobec przewoźników z tych krajów, które wprowadziły te przepisy.

    Było również pytanie o kolejne kroki, jakie przygotowujemy, aby chronić polską branżę transportową. Przypomnę, że nie tak dawno Sejm przyjął ustawę przyspieszającą wprowadzenie systemu SENT, czyli systemu, który chroni polski rynek, polskich przewoźników przed przewoźnikami z krajów trzecich. Ten system działa, przewoźnicy z krajów trzecich, przede wszystkim z Ukrainy, bo oni są największym udziałowcem w tym obszarze, muszą rejestrować, muszą zgłaszać się do systemu, aby wykonywać tutaj swoją działalność.

    Przygotowujemy projekt pod nazwą UD18, gdzie będą propozycje przepisów zaostrzających odpowiedzialność spedytorów. Chcemy również w projekcie UD18 zaproponować skrócenie terminów płatności, tak aby właśnie wspomóc polskie firmy transportowe.

    Chciałbym również przypomnieć, że przewoźnicy z krajów trzecich zgodnie z tą ustawą nie będą mogli najmować pojazdów w Unii Europejskiej. A więc w ten sposób zabezpieczamy tę sytuację, żeby konkurencja wobec polskich przewoźników była uczciwa. Strategia kontroli kabotażu nie zmieni zasad kontroli kabotażu, więc w tym obszarze również można być spokojnym. Pojazdy, które będą najmowane, są w ewidencji, muszą być zgłoszone do licencji wspólnotowej, musi być umowa najmu. Te zabezpieczenia będą na pewno pomagać w tym, aby ten rynek, jeśli chodzi o polską branżę transportową, był właśnie dla polskich przewoźników jak najbardziej korzystny.

    Dziękuję jeszcze raz za merytoryczną dyskusję i bardzo państwa proszę o przyjęcie tych założeń ustawy w głosowaniu. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia