10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)
9. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Jaros:
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Szanowne Panie Posłanki! Szanowni Panowie Posłowie! Umowa między Unią Europejską a Mercosur tak naprawdę jest negocjowana od 1999 r. i jej końca nie widać. Teoretycznie w 2019 r. doszło do jakiegoś konsensusu politycznego, ale też do tej pory nie ma realnie osiągniętego tego konsensusu.
Natomiast przytoczę też kilka informacji na temat tej umowy. Projektowana umowa Unii Europejskiej i Mercosur ma oczywiście duże znaczenie geopolityczne i gospodarcze dla Unii Europejskiej, a także wszystkich krajów członkowskich, dla jej konkurencyjności, dostępu do surowców, bezpieczeństwa gospodarczego. Unia Europejska byłaby pierwszym znaczącym partnerem, który zawarłby umowę handlową z krajami Mercosur. Dostrzegamy potencjał, jaki niesie otwarcie rynku Mercosur, szczególnie w sektorze przemysłowym, jednak mamy obawy o skutki umowy dla naszego rolnictwa, zresztą słusznie zauważone nie tylko przez pana posła, który zadawał pytanie, ale też przez ministerstwo rolnictwa. Mamy oczywiście te obawy, szczególnie w tych najwrażliwszych sektorach. Chodzi oczywiście o wpływ na konkurencyjność produkcji rolnej.
Obecny kształt umowy z Mercosur nie jest dla nas zadowalający. Z perspektywy Polski ostateczna forma umowy powinna być przede wszystkim zbalansowana, tj. powinna zrównoważyć korzyści płynące z otwarcia rynków państw Mercosur na unijny przemysł, w tym również na polski przemysł, na polskie produkty, oraz ryzyka towarzyszące zwiększonemu napływowi towarów rolnych z tych krajów do Unii Europejskiej. Dostrzegamy to zagrożenie, nie tylko zresztą my. Zdaniem Polski oczywiście konieczne jest właściwe uwzględnienie w umowie z krajami Mercosur aspektów dotyczących zrównoważonego rozwoju. Negocjowany przez Komisję Europejską dodatkowy instrument wyjaśniający te kwestie powinien być przede wszystkim skuteczny oraz zapewniający wyrównanie warunków konkurencji z produkcją unijną, zobowiązaną do przestrzegania wysokich standardów w zakresie ochrony klimatu, środowiska, bezpieczeństwa, jakości żywności oraz dobrostanu zwierząt. Po prostu warunki muszą być podobne, tzn. nie może być tak, że te produkty będą konkurencyjne ze względu na to, że mają, nie wiem, niezachowane normy, które są też normami krajów Unii Europejskiej, w tym również Polski.
Jeśli chodzi o Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w związku ze sformułowanymi poważnymi wątpliwościami co do możliwego negatywnego wpływu umowy z Mercosur na unijny rynek oraz klimat i środowisko naturalne Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie popiera szybkiego zakończenia prac nad umową, dopóki ww. wątpliwości nie zostaną wyjaśnione. Stoimy na podobnym stanowisku.
Jeśli chodzi o rząd francuski, kontaktował się z nami. Prowadzimy z nimi rozmowy. Ta umowa naszym zdaniem nie będzie szybko zakończona, pomimo że wydawało się, że w 2019 r., po 20 latach, został osiągnięty jakiś konsensus. Natomiast nie ma dzisiaj tego, nie widzimy tego, żeby ten konsensus był zawarty i żeby doprowadził realnie do zakończenia rozmów w najbliższych miesiącach. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia