10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

9. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Poseł Rafał Weber:

    Dziękuję bardzo.

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! W lipcu br. powołany przez obecnego ministra infrastruktury Zarząd PKP SA dokonał zmian w stworzonym przez Prawo i Sprawiedliwość Programie Inwestycji Dworcowych, edycja nr 1. Niestety te zmiany są fatalne i polegają na wycofaniu bądź zmniejszeniu zakresu rzeczowego 34 inwestycji. Nie można przejść obok tej decyzji obojętnie. PID powstał po to, aby poprawić jakość obsługi pasażerów, dać im możliwość bezpiecznego oczekiwania na pociąg w komfortowym, czystym, schludnym dworcu.

    W ramach PID-u za rządów Prawa i Sprawiedliwości zostało zmodernizowanych bądź zbudowanych blisko 140 obiektów dworcowych. Trzeba kontynuować ten program w takiej formule, a nie wycofywać inwestycje z realizacji. Nie można zrezygnować z rewitalizacji dworca w Nisku czy budowy nowego obiektu dworcowego w Mielcu. Mielec dzięki inwestycji wartej blisko 400 mln zł odzyskał utracone za rządów Platformy Obywatelskiej w 2009 r. połączenia kolejowe. Sam minister Malepszak przyznał, że rewitalizacja linii nr 25 między Mielcem a Dębicą była potrzebna i sprawdziła się. Są pasażerowie, a będzie ich więcej, bowiem wraca kurs dalekobieżnego Hetmana.

    To jakim cudem rezygnujecie z budowy nowego dworca w Mielcu? A jeżeli chodzi o Nisko, to zabytkowy obiekt wymaga pilnej interwencji ze względu na stan techniczny. Ponadto to dworzec PKP ma funkcję centrum przesiadkowego. Korzystać z niego mogą pasażerowie kolei i komunikacji autobusowej. Mamy więc promocję transportu łączonego, też chwalonego przez ministra Malepszaka.

    I zamiast prowadzić inwestycje, mamy kłamliwą argumentację PKP, jakoby to samorządy nie wyrażały chęci najmu pomieszczeń od spółki. Niżańskie samorządy cały czas pisemnie i podczas spotkań werbalnie wyrażały gotowość zagospodarowania części lokali. Nie ma więc merytorycznego powodu, aby rezygnować z tych inwestycji. Podobnie jak nie ma powodu (Dzwonek) ograniczać rzeczowo inne dworce, w Lublinie, Pasłęku czy Gronowie Elbląskim.

    Proszę więc pana ministra o szczegółową odpowiedź na pytanie: Czy te inwestycje powrócą do Programu Inwestycji Dworcowych, edycji nr 1? Czy umowy, które zostały zawarte na projektowanie tych obiektów, rewitalizacji w Nisku i nowego w Mielcu, są cały czas obowiązkowe? Czy Zarząd PKP rozwiązał te umowy? Proszę o konkretną odpowiedź w tej chwili. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia