10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

9. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak:

    Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Chciałbym uspokoić, jeśli chodzi o kwestię 34 lokalizacji dotyczących dworców wpisanych do programu PID-1, ale jednocześnie chciałbym też przekazać istotną informację dotyczącą tego programu, bo musimy pamiętać, że w całym programie PID, rozumianym jako akronim: Program Inwestycji Dworcowych w pierwszej turze, ten plan był znacznie szerszy. Plan na lata 2016-2023 obejmował aż 464 lokalizacje i po sześciu modyfikacjach tego planu zostało w nim 189 lokalizacji.

    (Poseł Rafał Weber: W drugiej zostało już tyle, w drugiej.)

    Dokładna informacja: sześć modyfikacji, mamy zrealizowane 129 lokalizacji do końca października tego roku, pozostaje jeszcze 60 i one są na różnym etapie realizacji. Część, 34, o których pan minister mówi, to lokalizacje, które nie zaczęły się fizycznie realizować, jeśli chodzi o realizację robót budowlanych. Ale uspokajam dlatego, że nie wycofujemy tych lokalizacji z ich realizacji, nie wycofujemy Mielca, nie wycofujemy Niska, nie wycofujemy też innych lokalizacji. Będziemy chcieli modyfikować częściowo zakresy. Tutaj podkreślam, że modyfikacja dodaje pewien zakres działań, np. dodaje parkingi w obrębie tych dworców, bo chcemy nie tylko w kontekście transportu kolejowego i autobusowego działać w ramach synergii, ale też żeby była możliwość łatwiejszego dojazdu samochodami prywatnymi. Stąd te lokalizacje, które pan minister wymienił, zostają na liście. Jednak podkreślam raz jeszcze jakość planowania. Mamy taką sytuację, że ze 189 lokalizacji mamy zrealizowane 129, a pozostałych 60 jest częściowo w realizacji. Częściowo nie zaczęły się jeszcze prace projektowe. Te, które pan wymienił, te 34 lokalizacje, są na tej liście.

    Także to warto podkreślić. Biorąc pod uwagę, że przygotowujemy PID-2, chodzi o nowe lokalizacje, które chcemy realizować, podkreślam znacząco... I to jest, szanowni państwo, pewien znak rozpoznawczy także moich działań - dopasowanie do potrzeb, żebyśmy nie mieli sytuacji, że planujemy coś, nie mając pozwolenia, nie mając własności gruntu, że planujemy coś, co jest kubaturowo duże, a nie mamy umów albo samorządy nie są zainteresowane, żeby wykorzystać tę powierzchnię dworcową, albo planujemy dużą kubaturę, a w lokalizacji mamy średnio np. pięciu pasażerów dobowo, którzy korzystają z kolei, którzy potrzebują schronienia, ale nie potrzebują kubatury czy powierzchni liczonej w setkach metrów kwadratowych. Dobre wydawanie publicznych pieniędzy, także związane z dworcami, musi być tutaj też elementem dbałości o finanse publiczne. A trzeba też wspomnieć, że wartość programu dworcowego, programu PID, wzrosła z 1400 mln do 2600 mln zł na przestrzeni tych 7 lat jego realizacji. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia