10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

11. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Edukacji i Nauki o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druki nr 759 i 807).

Poseł Marta Stożek:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Jako Razem z uwagą przyglądamy się projektowi ustawy o zmianach w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych, w tym egzaminów ósmoklasisty, maturalnego oraz zawodowego. Popieramy wprowadzenie tych rozwiązań, ale widzimy też braki.

    Propozycja wprowadzenia egzaminów weryfikatorów to krok w stronę podniesienia jakości egzaminów. Niemniej jednak wymagania dotyczące tego stanowiska wciąż są niewystarczające, a sama procedura weryfikacji nie wydaje się odpowiednia. Należy postawić na bardziej szczegółową weryfikację i tworzenie standardów, które zapewnią, że osoby pełniące tę funkcję będą odpowiednio przeszkolone.

    Krokiem do przodu jest wprowadzenie wykorzystania elektronicznego systemu do praktycznej części egzaminów zawodowych. To jest bardzo dobre rozwiązanie, ale znów projekt skupia się jedynie na możliwości dopuszczenia takiej opcji. Odpowiedzialność zrzucona jest na dyrektora bez określenia minimalnych wymagań, jakie musi spełnić operator systemu informatycznego, oraz bez określenia wymagań odnośnie do pracowni informatycznej, w jakiej ma być przeprowadzony egzamin.

    Czekamy na naprawę systemu kształcenia zawodowego, która uwzględni to, dlaczego obecnie wielu osób na nie nie stać. Państwo powinno pokrywać pełen koszt nauki w technikum. Uczniowie kupują sami odzież roboczą, środki ochrony osobistej do kompletu z masą podręczników ani materiały, składniki i inne rzeczy niezbędne do praktycznej nauki zawodu. Trzeba zwiększyć finansowanie techników, które mają często warsztaty i pracownie wyposażone w przestarzały, uszkodzony sprzęt, maszyny i urządzenia oraz nie mają środków na ich konserwację. Warto dodać, że kształcenie zawodowe jest kluczowe nie tylko dla rozwoju gospodarki, ale także dla zapewnienia młodym realnych szans na rynku pracy.

    Mamy obawy, czy Zintegrowana Platforma Edukacyjna w obecnej formie i z bieżącą zawartością stanowi alternatywę dla podręcznika i może być wyłączną podstawą kształcenia zawodowego. W projekcie brakuje zapewnienia, że do określonego terminu powinna ona zawierać wszystkie treści objęte programem kształcenia zawodowego, aby mogła realnie zastąpić podręczniki. Potrzebujemy wymogu cyfryzacji starszych podręczników, które wciąż są używane, ale też tych najnowszych, które podlegają korektom w każdym wydaniu, by nadążyć za dynamicznym rozwojem dziedzin. Obecnie rola repetytoriów jako materiału powtórzeniowego przed egzaminami bywa nadużywana przez opieranie się na nich w trakcie zajęć edukacyjnych. Pogłębia to problem nauki pod egzamin, a nie w celu nabycia wiedzy. Prawne rozwiązanie tej kwestii to słuszne posunięcie, które jednak leczy symptom, a nie chorobę, którą jest coraz bardziej testowe podejście do edukacji.

    Podsumowując: chociaż projekt ustawy wprowadza pewne zmiany, które są krokiem w dobrym kierunku, to nie można zapominać o szerszym kontekście reformy systemu edukacyjnego w Polsce. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia