10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

11. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Edukacji i Nauki o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druki nr 759 i 807).

Poseł Dariusz Piontkowski:

    Ta seksualizacja, o której była mowa w wystąpieniu niektórych posłów, jest rzeczywiście bardzo groźna, ale w ustawie o niej akurat nic nie ma. Wracając do ustawy, chciałbym zapytać panią minister o te cyfrowe podręczniki. Wprowadziliśmy już obowiązek dla wydawców, aby podręczniki miały odzwierciedlenie cyfrowe, natomiast państwo wracają do podręczników sprzed 1 stycznia 2020 r. W tej chwili dokonały się zmiany programowe praktycznie we wszystkich przedmiotach. W 2026 r. będą zmiany programowe, jeszcze większe, jak państwo zapowiadają. W związku z tym, ilu tak naprawdę podręczników, które są obecne w dzisiejszej szkole, ten punkt będzie dotyczył? Czy on tak naprawdę ma dziś jakiekolwiek praktyczne znaczenie? Drugi element, o którym nie wspominałem dotąd, dotyczy systemu informacji oświatowej. Są tutaj zapisy niebudzące żadnych kontrowersji. Natomiast jaką rolę wobec tego, że zmienia się sposób finansowania oświaty i subwencja oświatowa w dotychczasowym kształcie przestanie funkcjonować, będzie odgrywał system informacji oświatowej, skoro rozbudowujemy to o kolejne dane? (Oklaski)


Przebieg posiedzenia