10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

11. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Edukacji i Nauki o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druki nr 759 i 807).

Poseł Dorota Olko (tekst niewygłoszony):

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Koalicyjnego Klubu Parlamentarnego Lewicy mam zaszczyt przedstawić stanowisko klubu w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, druki nr 759 i 807.

    Klub parlamentarny Lewicy wspiera rządowy projekt ustawy wprowadzający zmiany w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych, egzaminu maturalnego oraz egzaminu zawodowego, czyli przedłużenie odstąpienia od warunku uzyskania 30% punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym, wprowadzenie funkcji egzaminatora weryfikatora, zapewnienie cyfrowego odzwierciedlenia wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego w postaci papierowej, możliwość wnoszenia urządzeń telekomunikacyjnych, które wyposażone są w aplikację monitorującą stan zdrowia osoby zdającej.

    Projekt będzie skutkował podniesieniem jakości sprawdzania prac egzaminacyjnych i przeprowadzania egzaminów zewnętrznych poprzez uregulowanie pozycji egzaminatora weryfikatora i operatora pracowni informatycznej w ustawie o systemie oświaty. Za tym uregulowaniem formalnym i kompetencyjnym pójdzie także uregulowanie finansowe. Egzaminatorzy weryfikatorzy będą wynagradzani na zasadzie tożsamej do przewodniczących zespołów egzaminatorów, tzn. w wysokości 12% łącznej kwoty wynagrodzeń przysługujących egzaminatorom wchodzącym w skład danego zespołu egzaminatorów. W przypadku operatora pracowni informatycznej, podobnie jak w przypadku asystentów technicznych, wynagrodzenie będzie określone jako stawka godzinowa.

    Zwiększamy kwotę przeznaczoną na dofinansowanie za jednorazowe przystąpienie do egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie z każdej kwalifikacji wyodrębnionej w danym zawodzie.

    Rozszerzamy liczbę przesłanek umożliwiających skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów, analogicznie jak w przypadku arbitrów i rzeczoznawców. W obecnym stanie prawnym brak przesłanki śmierci egzaminatora powoduje, że w ewidencji egzaminatorów nadal figurują osoby, które faktycznie nie mogą pełnić roli egzaminatora.

    Przesądzamy o możliwości wyboru dowolnego języka obcego nowożytnego zdawanego jako przedmiot obowiązkowy niezależnie od tego, jakiego języka absolwent uczył się w szkole, także spoza tych języków obcych nowożytnych, których absolwent uczył się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Taka zasada obowiązuje w przypadku egzaminu ósmoklasisty, projekt doprecyzowuje wzmiankowaną zasadę w przypadku egzaminu maturalnego.

    Doprecyzowujemy przepisy w przypadku przystępowania przez absolwentów oddziałów i szkół dwujęzycznych do egzaminu maturalnego. W przypadku absolwentów oddziałów dwujęzycznych - w zakresie wyboru języka obcego nowożytnego jako przedmiotu dodatkowego - zasadą będzie obowiązek przystąpienia do egzaminu z tego języka, którego uczyli się w szkole w zakresie dwujęzycznym w zwiększonym wymiarze godzin.

    Legalizujemy wniesienie do sali egzaminacyjnej urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację monitorującą stan zdrowia zdającego. Dziś korzystanie w trakcie odpowiednio egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego z urządzenia telekomunikacyjnego skutkuje unieważnieniem danego egzaminu. Uczniowie z hipoglikemią lub cukrzycą w sytuacji stresu egzaminacyjnego absolutnie nie powinni być pozbawiani możliwości monitorowania stanu zdrowia.

    Ujednolicamy przepisy dotyczące sposobu przekazywania informacji uczniowi, słuchaczowi lub absolwentowi o zamiarze unieważnienia odpowiednio egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu albo egzaminu maturalnego z danego przedmiotu w części pisemnej oraz informacji o unieważnieniu. Dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej będzie przekazywał informacje w tych sprawach za pośrednictwem dyrektora szkoły.

    Część pisemna egzaminu zawodowego jest przeprowadzana z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminów zawodowych. Proponujemy dostosowanie nazwy systemu elektronicznego: System Informatyczny Obsługujący Egzaminy Zawodowe.

    Prace egzaminacyjne zdających w części pisemnej egzaminu zawodowego są sprawdzane z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych. Część pisemna egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie jest przeprowadzana z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu zawodowego już od 2020 r. W projekcie ustawy dodano taką możliwość także w przypadku części praktycznej egzaminu zawodowego.

    Skracamy termin umożliwiający dokonanie wglądu do pracy egzaminacyjnej na egzaminie zawodowym.

    Regulujemy kwestię systemów informatycznych obsługujących egzaminy zewnętrzne. Egzamin ósmoklasisty, egzamin maturalny i egzaminy eksternistyczne z zakresu kształcenia ogólnego będą przeprowadzane z wykorzystaniem Systemu Informatycznego Obsługującego Egzaminy Ogólnokształcące, egzamin zawodowy i egzamin eksternistyczny zawodowy będą przeprowadzane z wykorzystaniem Systemu Informatycznego Obsługującego Egzaminy Zawodowe.

    Regulujemy kwestię uzyskiwania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub dyplomu zawodowego w zawodach nauczanych na poziomie technika przez osoby, które posiadają różne dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe.

    Wprowadzamy zasadę, zgodnie z którą ewentualne treści zawarte w programie wychowania przedszkolnego i programach nauczania do danych zajęć edukacyjnych, dopuszczonych do użytku w przedszkolu lub szkole, wykraczające poza zakres treści nauczania ustalony w podstawie programowej powinny być oznaczone w sposób czytelny w tym programie.

    Postępowaniu w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego będą podlegać wyłącznie podręczniki, które są środkiem dydaktycznym wspierającym uczniów w nabywaniu przez nich wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danego przedmiotu na danym etapie edukacyjnym. Wyłączone z możliwości dopuszczania do użytku szkolnego będą opracowania przygotowane w sposób repetycyjny - repetytoria. W związku z tą zmianą w projekcie ustawy przewidziano przepis przejściowy.

    Korygujemy fakultatywne przesłanki umożliwiające skreślenie rzeczoznawcy z listy rzeczoznawców, w przypadku gdy rzeczoznawca dwukrotnie, bez uzasadnienia, odmówił sporządzenia opinii oraz w przypadku trzykrotnego przekroczenia terminu.

    Upraszczamy i przyspieszamy tworzenie i likwidację w podmiocie leczniczym oddziału specjalnego. Udostępniamy narzędzie informatyczne, Zintegrowaną Platformę Edukacyjną, również innym podmiotom funkcjonującym w ramach systemu oświaty i go wspierającym. Minister udostępni szkołom i placówkom system teleinformatyczny, który będzie miał na celu wspieranie realizacji przez szkoły i placówki, w tym m.in. również przez przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego, zadań związanych z dostosowaniem procesu kształcenia, wychowania i opieki, w tym w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kształcenia specjalnego i zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, a także udzielaniem im pomocy psychologiczno-pedagogicznej. To odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na wsparcie dzieci i uczniów, uwarunkowane m.in. kryzysem zdrowia psychicznego, oraz potrzeby samych ww. jednostek. Zwiększymy dostępność wsparcia, umożliwiając uruchomienie działań wspierających szybciej na podstawie rozpoznania potrzeb na poziomie szkoły lub placówki, ograniczając liczbę uczniów obejmowanych diagnozą w poradniach psychologiczno-pedagogicznych do tych sytuacji, w których jest potrzebna wielospecjalistyczna diagnoza psychometryczna do ustalenia działań wspierających.

    Wprowadzamy zgodę kuratora na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego zamiast zgody ministra. Zmiany nie dotyczą eksperymentu pedagogicznego prowadzonego w szkołach artystycznych i eksperymentu pedagogicznego dotyczącego zawodu określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, i zawodu nieokreślonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego.

    Upraszczamy procedury wprowadzania zmian do podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.

    Uchylamy obowiązek opracowania przez kuratora oświaty programu wykorzystania środków na dofinansowanie doskonalenia nauczycieli wyodrębnionych w budżecie wojewody. Doprecyzowujemy przepisy regulujące przyznanie akredytacji na kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.

    Aktualizujemy kwoty dofinansowania kosztów kształcenia jednego młodocianego pracownika wynikającej z dotychczasowej waloryzacji oraz sposobu określenia kwoty dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników przez określenie jej wysokości w odniesieniu do waloryzacji skumulowanym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem liczonej w kolejnych latach, która w przypadku osiągnięcia wskaźnika co najmniej 105 spowoduje wzrost kwot dofinansowania.

    To większość zmian zawartych w przedłożeniu. Popieramy je i liczymy na ich sprawne wdrożenie.

    Koalicyjny Klub Parlamentarny Lewicy popiera rządowy projekt ustawy.


Przebieg posiedzenia