10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)
12. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o Radzie Fiskalnej (druki nr 750 i 821).
Poseł Krzysztof Mulawa:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Po raz drugi mam przyjemność zabrać głos na temat Rady Fiskalnej i niestety po raz drugi z przykrością chcę powiedzieć, że nie jestem przekonany do tego ustawodawstwa.
Panie Ministrze! Dziękuję za pana odpowiedzi. Podczas pierwszego czytania nie zostałem przekonany przez pana, więc przypomnę wątpliwości, które mam w stosunku do tego projektu podczas drugiego czytania. Panie ministrze, po pierwsze, trzeba stwierdzić, że kierując się interesem społecznym, interesem narodowym, można taką instytucję powołać na dwa sposoby. Po pierwsze, taka instytucja może posiadać twarde kompetencje i sprawczość ustawodawczą, ale można również mieć do czynienia z organem, który będzie pełnił funkcję doradczą, będzie radził nam i naszemu państwu. Ważne jest, żeby nie wylać dziecka z kąpielą. Można znaleźć argumenty za i przeciw jednemu czy drugiemu rozwiązaniu. Ważne, żebyśmy mówili w przypadku Rady Fiskalnej o niezależnej instytucji. Niestety w odpowiedzi na największą moją wątpliwość powiedział pan o tym, że Rada Fiskalna i przewodniczący będą wybierani podczas czterostopniowego procesu. Fajnie to brzmi, prawie dałem się nabrać, ale podyskutowałem i przejrzałem ten projekt szczegółowo. Nadal twierdzę, że jeżeli przewodniczącego będzie wybierał premier, przepraszam, minister finansów, to warunki doboru i wszelkie kwalifikacje będą mogły zostać dobrane w taki sposób, żeby faworyt ministra finansów wygrał taki przetarg, taki konkurs.
Po drugie, zwracam uwagę, panie ministrze, na dysproporcję czasu, tzn. Rada Fiskalna będzie miała jedynie 2 tygodnie na opiniowanie projektu budżetu, podczas gdy właśnie nieproporcjonalnie długi czas przyznamy Ministerstwu Finansów na ustosunkowanie się do uwag rady. Czyli 2 tygodnie - Rada Fiskalna, 2 miesiące - Ministerstwo Finansów.
Trzeci element, o którym chcę powiedzieć, to jest stabilizująca reguła wydatkowa. Na początku będę komplementował. Fajnie, że będziemy chcieli fundusze pozabudżetowe poddać kontroli. To jest pozytywna zmiana.
Jednakowoż w projekcie wyczytałem również informację o nadzwyczajnych okolicznościach, w przypadku których na mocy decyzji rady będziemy dawali ministrowi finansów możliwość, żeby odstąpił od pewnych reguł. Przypominam, że przewodniczący rady będzie mógł być nominatem ministra finansów, czyli de facto premier czy minister finansów będą otrzymywać kompetencje dotyczące wszelkich możliwości zmian w ustawie budżetowej.
My jako Polska nie potrzebujemy żadnych marionetkowych instytucji. Instytucje potrzebne są w tym momencie premierowi Tuskowi i ministrowi finansów. Zachęcam wszystkich parlamentarzystów do refleksji. Pamiętajmy, że dzisiaj rządzi jedna opcja polityczna, ale za 3 lata nastąpi zmiana. Każdy skład instytucji, który będziemy powoływali, powinniśmy powoływać w taki sposób, żeby była to instytucja całkowicie niezależna. Rada Fiskalna, której przewodniczący de facto jest mianowany przez ministra finansów, nie będzie spełniała warunku niezależności. Bardzo dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia