10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

13. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw (druki nr 742 i 794).

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Bardzo chciałem podziękować w imieniu Ministerstwa Sportu i Turystyki za wszystkie sugestie, pytania, czasami wątpliwości.

    Siedząc na tej sali, dyskutując, nie mamy chyba wątpliwości, że dokonujemy zmian strategicznych w polskim sporcie. Czasy się zmieniają, potrzeby się zmieniają. Naszym celem jest profesjonalizacja polskiego sportu, abyśmy mogli cieszyć się z jego wyników. Nie tylko strategia rozwoju sportu zapowiedziana przez ministra sportu, ale także dzisiejsze zmiany mają spowodować przełom w polskim sporcie. I tak będzie, głęboko wierzymy, że tak będzie. Kieruję moje słowa do wszystkich sceptycznych: Nie bójcie się tej zmiany. Na tę zmianę polski sport czeka od wielu lat, a wiele środowisk, które próbowało się przez kilka kadencji przebijać z postulatami, dopiero dzisiaj będzie miało szansę powiedzieć, że dokonujemy prawdziwie istotnej zmiany. Bądźmy odważni, jeżeli chcemy profesjonalizmu.

    Na igrzyskach olimpijskich w Paryżu było więcej zawodniczek i zawodników. Kobiety zdobyły 80% medali - i my chcemy odbierać równe prawo w zarządzaniu polskim sportem, w jego profesjonalizacji? Tu potrzebny jest przełom, dlatego chciałbym wszystkich uspokoić i zachęcić do naprawdę merytorycznej dyskusji.

    Odpowiadam na wiele pytań i postulatów, m.in. pani Żanecie CwalinieŚliwowskiej: szanowni państwo, szanowni posłowie, będziemy prowadzili szkolenia liderek, menedżerów, uruchomimy cały potencjał najbardziej profesjonalnych menedżerek sportu, aby przekazały swoje kompetencje. Kobiety biznesu będą szkolić kobiety, które chcą być profesjonalne w zarządzaniu polskim sportem. To jest także potrzebna kompetencja i na to jesteśmy otwarci.

    Szkolenia dotyczące kompetencji w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji. Padało bardzo wiele pytań, co możemy zrobić, żeby zmniejszyć poziom dyskryminacji, przemocy w polskim sporcie. Pani poseł Niemczyk przez wiele lat pracy pokazywała nam bardzo obszerne dokumenty, materiały, które zgromadziła, jako doświadczenie innych państw. Kilka tysięcy spraw, które wpływa w Stanach Zjednoczonych... Wydawałoby się, że kraj, który dominuje w sporcie... A ma także ogromne problemy z dyskryminacją, ze wszystkimi przejawami patologicznymi. To się dzieje także w polskim sporcie, więc instytucja rzecznika, podobnie jak instytucja pełnomocnika, profesjonalnych osób, ma przeciwdziałać z jednej strony poprzez system edukacji i szkoleń, które będą przypisane w kompetencji rzeczników i pełnomocników, ale także w rozpoznawaniu najbardziej trudnych spraw. Wszędzie tam, gdzie pokrzywdzony zawodnik lub zawodniczka będzie czuł obawę, aby zgłosić się na poziomie związku i pełnomocnika, zgłosi się do rzecznika. I proszę się nie obawiać. Musimy dokonać także w tym zakresie przełomu, a nie być zaskakiwani kolejnymi trupami z szaf, kiedy dowiadujemy się o tym, jak patologicznie wyglądały niektóre sytuacje w polskim sporcie. Postawimy przede wszystkim na element edukacji, działań prewencyjnych. To musi być elementem naszej zmiany.

    Co do terminów przeprowadzonych zmian, bo tu padało wiele pytań między pana posła Tomaszewskiego, pana posła Szopińskiego, pana posła Papkego - 6 miesięcy dajemy na przeprowadzenie zmian w statucie po wejściu w życie ustawy, a dopiero od tych 6 miesięcy ma się dokonać zmiana. To nie jest natychmiast. Naprawdę proszę zwrócić uwagę na to, że polskie związki sportowe, które będą obejmowały zmiany, w ciągu 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy - zakładamy, że od 1 stycznia do 30 czerwca - zmienią swoje statuty, a w następnej kadencji, czyli po 30 czerwca, przeprowadzą stosowne zmiany po to, aby się do tego przygotować.

    Podkreślam raz jeszcze: Nie bójmy się tej zmiany i bądźmy w tym zakresie odważni. Najlepiej mówią to same kobiety, nasze sportsmenki, które chcą wziąć udział w tworzeniu misji profesjonalizacji polskiego sportu. Część z nich wzięła także udział w kampaniach społecznościowych. Ale też ważny jest głos mężczyzn. Trzy przykłady, które wskazał pan minister Nitras. Bez ustawy kilka związków sportowych już dokonało zmian, m.in. Polski Związek Kajakowy, Polski Związek Koszykówki ma już te zmiany wprowadzone bez ustawy, więc pewien proces zmian następuje.

    Szanowni Państwo! Jeżeli chodzi o kwestię dostępności i wszelkiego rodzaju dyskryminacji... Oczywiście słowa pani poseł Hartwich: obiekty sportowe, trenerzy, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami jest także jednym z elementów przeciwdziałania wykluczeniu. To, co Francuzi zrobili w modelu swoich igrzysk, chodzi o igrzyska olimpijskie i igrzyska paralimpijskie. Otóż dodali dodatkowo finansowanie do swoich związków sportowych, aby inkluzywnie włączały osoby z niepełnosprawnościami do sportu, i dokonali ogromnej zmiany. Dlatego obiekty sportowe, nasze programy, które ogłaszamy, będą także dedykowane temu, aby sport osób z niepełnosprawnościami rozwijał się w Polsce poprzez związki sportowe i przez polskie związki sportowe, które zajmują się już typowo takimi dyscyplinami, których nie prowadzi żaden z polskich związków sportowych, np. Boccia jest polskim związkiem sportowym i nasi zawodnicy wypadli znakomicie. Chcę powiedzieć, że podczas igrzysk paralimpijskich w Paryżu zdobyliśmy 23 medale, ale to, czym sport paralimpijski może zarażać wszystkie osoby, które mogą czynnie do aktywności ruchowej i do rehabilitacji, jest czymś wyjątkowym i ciągle stoi przed nami jako ogromne wyzwanie. Nie zapominajmy o tym, bo te pytania także były przedmiotem dyskusji.

    Nie chcę odnosić się do tych wszystkich głosów, które podważają tak naprawdę istotę tych zmian. Myślę, że w tej sprawie wypowiedzą się także Polki i Polacy. Tak wiele kobiet trafiło przecież do polskiego Sejmu. To także dokonało się dzięki pewnej przemyślanej decyzji klasy politycznej. Dokonujmy tych zmian, zawsze tak naprawdę wybór jest po stronie delegatów, po stronie związków - niech wygra kompetencja i niech wygra profesjonalizm.

    Jeżeli chcemy, podkreślam raz jeszcze, dokonać ogromnego przełomu w zarządzaniu polskim sportem, dla którego dedykujemy nową strategię, te zmiany powinniśmy przeprowadzić w sposób jak najbardziej konsensualny i do tego chciałbym serdecznie państwa namówić.

    Co do AZS-ów. Padła taka sugestia, aby również AZS-y objąć kwestiami związanymi z parytetem. To jest dobre rozwiązanie. Czekamy na poprawkę, jeżeli pan poseł będzie chciał taką zgłosić. Jesteśmy otwarci na to, aby także AZS, np. Zarząd Główny, objąć możliwościami parytetu, ale w ślad za tym musiałaby się pojawić oczywiście stosowna poprawka.

    Chciałbym raz jeszcze serdecznie podziękować wszystkim paniom posłankom za wyrażoną troskę, pani poseł Niezgodzkiej, pani poseł Łepkowskiej-Gołaś, pani poseł Czechak. Wszystkim paniom posłankom, przepraszam, że nie wymienię z nazwiska, dziękuję za wyrażenie koniecznych kompetencji rzecznika związanych z przeciwdziałaniem przemocy. Być może także, co sugerowano, pomocy terapeutycznej, bo pamiętajmy, że ofiary przemocy będą potrzebowały wsparcia prawnego, wsparcia terapeutycznego, często wsparcia psychologicznego. W te kompetencje chcemy uzbroić rzecznika, wicerzecznika i zastępcę rzecznika.

    Zapraszamy serdecznie wszystkich państwa do udziału w tej dużej zmianie, do stosownych głosowań, a później do tworzenia takiego modelu sportu, z którego będziemy wszyscy dumni na kolejnych igrzyskach. Ale także do tego, aby zakotwiczyć w tym procesie zmiany w sporcie powszechnym dzieci i młodzież, szczególnie najmłodszych, którzy swoje kompetencje ruchowe zdobywają w wieku i w rozwoju przedszkolnym i szkolnym. Chciałbym powiedzieć, że wszystkie nasze propozycje dotyczące programu ˝Sportowe talenty˝, któremu zmieniamy nazwę, obejmą również dzieci klas I-III. Ponad 1 mln dzieci będzie objętych w przyszłym roku również specjalnymi testami z sprawnościowymi, które pozwolą monitorować ich rozwój osobisty. Otwieramy również ten przedział na to, aby polskie związki sportowe mogły korzystać z informacji o tych wybitnych, największych talentach. Ale tak naprawdę istotą tego jest to, aby każde dziecko, monitorowane co do kompetencji, mogło zrobić co roku progres, aby nauczyciel WF-u był w stanie stworzyć możliwość rozwoju dziecka, porównując rok do roku jego osiągnięcia sportowe, i aby mógł także indywidualnie spojrzeć na jego rozwój, bo liczy się przede wszystkim to, żeby dziecko było sprawne, szczęśliwe i mogło partycypować w sporcie przez całe życie. Jeżeli popatrzymy na statystyki, to zobaczymy 23% Polaków podejmujących aktywność sportową i 30% dzieci pozostających w kompletnym bezruchu. To są rzeczy i dane, które powodują konieczność tych zmian.

    I wrócę jeszcze, na koniec, puentując, do pytania, kto jest bardziej wrażliwy w zarządzaniu, aby skupić się na sporcie powszechnym, dedykowanym dzieciom i młodzieży, od kobiety menadżerki sportowej, matki dzieci i osoby z określoną wrażliwością. Możemy naprawdę dzięki temu uzyskać jeszcze więcej. Głęboko apeluję do wszystkich państwa, szczególnie do strony sceptycznej, o więcej optymizmu i uczestniczenie w tej wielkiej zmianie. Bardzo dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia