10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

14. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (druki nr 761 i 809).

Poseł Weronika Smarduch:

    Szanowny Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Proponowane zmiany w ustawie o doręczeniach elektronicznych wynikają z braku gotowości wielu podmiotów publicznych do wdrożenia e-doręczeń. Niestety tylko 30% zobowiązanych instytucji złożyło wniosek o adres do doręczeń elektronicznych, co wskazuje, że mają trudności we wdrażaniu tych rozwiązań. Niniejsza ustawa proponuje kolejne wydłużenie okresu przejściowego - do 31 grudnia, aby umożliwić im płynne dostosowanie się do nowych wymogów.

    Celem projektu jest skuteczne wdrożenie nowych rozwiązań korespondencji elektronicznej, szczególnie przez wykorzystanie Publicznej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego i Publicznej Usługi Hybrydowej, które zastąpią system ePUAP. Zmiany wynikają z ustawy z 2020 r., która ustanawia obowiązek stosowania adresów e-doręczeń w korespondencji administracyjnej. Nowe przepisy wprowadzają też zmiany w k.p.a. i Ordynacji podatkowej, zobowiązując podmioty publiczne do kierowania korespondencji na adresy elektroniczne, a inne formy będą możliwe tylko po spełnieniu określonych warunków.

    Przejście na e-doręczenia to duże wyzwanie techniczne i organizacyjne, zwłaszcza dla jednostek samorządu terytorialnego, które muszą zmieniać sposób obsługi dokumentów. Niejednokrotnie przez jednostki samorządu terytorialnego na posiedzeniach komisji było zgłaszane, że konieczne jest wydłużenie tego terminu oraz konieczna jest pomoc, aby mogły one dostosować się do niniejszych przepisów. Kluczowe działania dostosowawcze obejmują przede wszystkim zapewnienie elektronicznego obiegu dokumentów, przejście na korespondencję elektroniczną, wdrożenie archiwizacji cyfrowej, przeszkolenie pracowników z nowych narzędzi oraz wyposażenie upoważnionych osób w podpisy elektroniczne.

    Aby ułatwić wdrożenie systemu, zaproponowano równoważność doręczeń dokonanych za pomocą ePUAP i tradycyjnych systemów z doręczeniami elektronicznymi do końca 2025 r. Umożliwi to podmiotom publicznym korzystanie z dotychczasowych narzędzi, promując jednocześnie e-doręczenia. Dla jednostek samorządu terytorialnego przewidziano możliwości odstąpienia od doręczeń elektronicznych w wyjątkowych sytuacjach. Wprowadzono jasne zasady zakładania adresów e-doręczeń dla JST i ich jednostek organizacyjnych, co rozwiązuje problemy niejednolitych wpisów do bazy adresów elektronicznych. Zmiany obejmują także ułatwienia dla podmiotów niepublicznych, które będą mogły zakładać adresy e-doręczeń za pośrednictwem operatora wyznaczonego, upraszczając procedurę i umożliwiając załatwienie całego procesu w jednym miejscu. Projekt również przewiduje uproszczenia dla przedsiębiorców wpisanych do CEIDG.

    Niniejszy projekt, czyli druki nr 761 i 809, jest odpowiedzią na zgłaszane problemy, szczególnie dla jednostek, które są objęte obowiązkiem wdrożenia e-doręczeń. Zatem Koalicja Obywatelska jest za przyjęciem niniejszej ustawy. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia