10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)
14. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (druki nr 761 i 809).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Dariusz Standerski:
Bardzo serdecznie dziękuję.
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Bardzo serdecznie dziękuję za wszystkie pytania, w szczególności te, które prowadzą nas do głównych działań podejmowanych w tej chwili przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Przede wszystkim chciałbym ponownie potwierdzić, że obowiązek stosowania doręczeń elektronicznych wchodzi w życie 1 stycznia 2025 r. i w tej chwili w tym projekcie ustawy sytuacja nie ulega zmianie. Dlatego gorąco zachęcamy wszystkie urzędy, jednostki administracji publicznej do zakładania skrzynek w systemie e-doręczeń, żeby zwiększyć maksymalnie liczbę zgłoszonych wniosków jeszcze w listopadzie i na początku grudnia, wtedy kiedy będzie czas na ewentualne poprawki, ewentualne zmiany i spokojne dostosowanie się do nowego systemu.
Podejmujemy szereg działań. Ostatnio miałem bardzo dobre spotkanie z ponad setką samorządowców i samorządowczyń z województwa podlaskiego, gdzie rozmawialiśmy właśnie o problemach dotyczących wdrożenia doręczeń elektronicznych, ale także innych problemach, z którymi borykają się samorządy w przypadku wdrożenia doręczeń. Bo musimy sobie powiedzieć jasno, że dzisiaj staramy się przede wszystkim zwiększyć udział założonych skrzynek właśnie w jednostkach samorządu terytorialnego. Jak państwo słusznie wskazywaliście, musimy zacząć od siebie. To od siebie zaczęliśmy. I sama administracja rządowa na wdrożenie systemu e-doręczeń jest gotowa. Największe wyzwanie w tej chwili jest w jednostkach samorządu terytorialnego, w tych samych jednostkach samorządu terytorialnego, które odnotowywały spadek dochodów albo spadek dynamiki dochodów, w związku z czym nie miały wystarczających środków na to, żeby przyspieszyć rozwój informatyzacji w swoich urzędach. Kilka dni temu rozmawialiśmy z samorządowcami z województwa podlaskiego. Teraz będziemy rozmawiać z samorządowcami z województwa dolnośląskiego i do końca roku z innych województw. Pytaliśmy również, dlaczego samorządy nie zgłosiły wniosków o wypłatę środków w ramach programu ˝Cyberbezpieczny samorząd˝. To był program dotyczący średnio 900 tys., 1 mln zł dla każdej jednostki samorządu terytorialnego, bez żadnych trudnych do spełnienia warunków brzegowych. Bardzo dużo jednostek samorządu terytorialnego złożyło takie wnioski, ale zauważyliśmy kilkaset takich, które się na to nie zdecydowały. Jaka była główna blokada, główna przeszkoda? W przypadku zakupu sprzętu samorządy terytorialne musiały dodać do tego VAT. Nie było pieniędzy w budżetach, jednostkach jednostek samorządu terytorialnego, żeby pokryć VAT. Bo taka jest rzeczywistość w samorządach. I bardzo dobrze, że jest wprowadzana reforma w zakresie finansowania jednostek samorządu terytorialnego, ale wiemy, że to nie wystarczy. Dlatego od początku przyszłego roku rusza program wdrażania elektronicznego zarządzania dokumentacją w jednostkach samorządu terytorialnego, program dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy. Przeznaczymy na to 228 mln zł. Już teraz serdecznie zapraszamy jednostki samorządu terytorialnego do zgłaszania się do tego programu. Odbywamy również regularne spotkania z wójtami, burmistrzami i sekretarzami miast. Dlaczego przez całe ostatnie lata był problem i było przesuwanie terminów, które dopiero teraz się skończyło? Ponieważ właśnie taka była metoda, że od 2020 i 2021 r. były tylko nakazy dla tych jednostek samorządu terytorialnego, były tylko obowiązki. Nie było dodatkowych środków na wdrożenie ani wsparcie tych jednostek samorządu terytorialnego, żeby ten system wdrożyć. My teraz wychodzimy naszym wspólnotom lokalnym naprzeciw i mówimy: wprowadzamy system e-doręczeń już za 43 dni. Z drugiej strony uruchamiamy system elektronicznego zarządzania dokumentacją. I ten rok, rok 2025, poświęcamy na to, żeby te samorządy, które dzisiaj jeszcze nie są gotowe, które dzisiaj przez brak środków przez ostatnie lata nie miały możliwości dostosowania swojego obiegu dokumentacji do e-doręczeń, za pieniądze unijne zainstalowały u siebie elektroniczny obieg dokumentów i wdrożyły do końca system system e-doręczeń. Co zmieni się po stronie obywatela, obywatelki po 1 stycznia 2025 r.? To można zobaczyć już dzisiaj. Gorąco zachęcam wszystkich, nie tylko urzędy, ale nas wszystkich, do założenia skrzynki w systemie e-doręczeń, ponieważ po założeniu takiej skrzynki zobaczymy komunikat, że system e-doręczeń jest zintegrowany ze znanym i lubianym przez niektórych systemem ePUAP. To oznacza, że wszystkie listy elektroniczne, całą korespondencję, niezależnie od tego, czy urząd w pełni już wdrożył doręczenia i wyśle e-doręczeniami, czy jeszcze obsługuje ePUAP i wyśle za pomocą systemu ePUAP, znajdziemy w skrzynce do e-doręczeń, w jednym miejscu, z komunikatem, który przyjdzie na e-maila. Wtedy będzie można w sposób bezpieczny, ale także wygodny, skorzystać z doręczeń elektronicznych. Dlatego bardzo serdecznie dziękuję za pytania pań posłanek Pępek, Lisowskiej i marszałkini Dolniak, które właśnie szły w tym kierunku, co robimy, żeby zapewnić efektywne i jak najszersze wdrożenie. Dodatkowo bardzo serdecznie dziękuję za pytania pana posła Papke i pana posła Bliźniuka.
Chciałbym jednocześnie poinformować, że w tej chwili jesteśmy w punkcie, w którym przeciętnie 250 jednostek samorządu terytorialnego dziennie zgłasza się do Ministerstwa Cyfryzacji z nowymi wnioskami o założenie skrzynek. Widzimy, że to tempo rośnie i że jest odpowiedź nie tylko na nasze listy wysłane do każdej jednostki samorządu terytorialnego, która jeszcze nie założyła e-doręczeń, ale też odpowiedź na nasze spotkania z samorządowcami oraz komunikaty, które kierujemy do jednostek, które jeszcze tego nie wdrożyły. Nie sami, bo wiemy, że najlepszym przykładem będzie ten samorządowiec, ta samorządowczyni, którzy już wdrożyli u siebie e-doręczenia. Dlatego tę komunikację prowadzimy wspólnie. Widzimy też wzrost liczby wniosków o skrzynki wśród osób fizycznych. I też zachęcam wszystkich do składania takich wniosków już teraz. Założenie skrzynki w przypadku doręczeń elektronicznych trwa do 5 minut. Zachęcam do dołączenia do tych tysięcy ludzi dziennie, bo mamy kilka tysięcy zgłoszeń dziennie, którzy założyli taką skrzynkę.
Wszystkich nas łączy troska nie tylko o ekologię, wspomnianą w niektórych pytaniach. W związku z tym mam nadzieję, że bliska nam jest też statystyka: 244 mln drzew wycięto przez ostatnie lata na działalność zarobkową, w wielu przypadkach też na eksport - ponad 14 mln t.
(Poseł Witold Tumanowicz: Drewno to surowiec.)
Mam nadzieję, że ta troska będzie się przekładała również na codzienne działania.
Wdrożenie systemu doręczeń elektronicznych to przede wszystkim kolejny krok w kierunku informatyzacji usług publicznych. To kolejny krok w kierunku załatwiania spraw z domu, w sposób elastyczny. Bardzo się cieszę, że jesteśmy w punkcie, w którym możemy jasno powiedzieć, że system e-doręczeń wchodzi w życie 1 stycznia 2025 r. - wtedy cała machina tego systemu rusza, od tego już nie ma odwrotu.
Bardzo serdecznie dziękuję Wysokiej Izbie zarówno za dyskusję, jak i za złożone poprawki, które też są ważnym elementem dyskusji, nie tylko nad tym projektem ustawy, ale także nad ewentualnymi dalszymi pracami nad usługami publicznymi w zakresie jednostek samorządu terytorialnego. Oczywiście będziemy na bieżąco informować o stanie wdrożenia w jednostkach samorządu terytorialnego, bo mamy świadomość, że nasze gminy i nasze powiaty w szczególności trzeba wspierać, że za obowiązkiem musi iść realna pomoc, w tym przypadku - 228 mln zł na system elektronicznego zarządzania dokumentacją. Bardzo serdecznie dziękuję.
Przebieg posiedzenia