10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

15. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 751 i 799).

Poseł Włodzimierz Tomaszewski:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych została przyjęta 11 stycznia 2018 r., kiedy świat nie był dotknięty kryzysami pandemii i wojny paliwowej. Zasadnicza nowelizacja tej ustawy z 2 grudnia 2021 r., czyli już po wybuchu pandemii, była próbą łączenia realiów gospodarczych z presją forsowanych kamieni milowych dla pozyskania środków w ramach KPO. Ta presja związana była wówczas z działaniami politycznymi ówczesnej opozycji zmierzającymi do blokowania należnych Polsce środków. Jednocześnie ustalenia negocjacyjne nie mogły jeszcze uwzględniać skutków wojny. Teraz już wiadomo, że uzależnienie od paliw kopalnych z Rosji będzie zastępowane produkcją paliwa syntetycznego. Gaz syntetyczny, czyli syntetyczny metan, lub paliwo płynne, czyli syntetyczny metanol, produkowane są poprzez absorpcję dwutlenku węgla uzyskiwanego w procesie zgazowania i jego połączenie z wodorem. Oczywiście podstawowym efektem procesu zgazowania jest pozyskana energia, zarówno cieplna, jak i elektryczna, bez emisji CO2 i ze 100-procentowym wykorzystaniem energii paliwa do tego zastosowanego. CO2, zamiast trafiać do atmosfery, jest surowcem do produkcji paliwa syntetycznego, stąd jego ekologiczny walor, obok ekologicznej efektywności przy jego powstawaniu poprzez największą sprawność egzergetyczną, czyli maksymalne wykorzystanie wartości energetycznej paliwa bez uwalniania do środowiska energii i zanieczyszczeń w systemie gospodarki obiegu zamkniętego. Taki model został już opisany w pawilonie Unii Europejskiej podczas konferencji klimatycznej w Katowicach w grudniu 2018 r. Tworzy on podstawę budowania gospodarki konkurencyjnej.

    Rozporządzenie Rady Unii Europejskiej z dnia 28 marca 2023 r. nie wprowadza całkowitego zakazu produkcji samochodów spalinowych. Po 2035 r. produkcja będzie skupiona na autach elektrycznych, wodorowych i pozyskiwanym syntetycznie przy użyciu wody i dwutlenku węgla paliwie syntetycznym. Praktyka sklaplania metanu przeniesiona na syntetyczny metan to nic innego jak najbardziej racjonalna forma magazynowania energii. Tak na marginesie magazynowanie wodoru nie jest tu w stanie konkurować ze względu na łatwość ulatniania i jego korozyjne oddziaływanie.

    Produkcja i użytkowanie paliwa syntetycznego, e-paliwa, w Polsce ma wielką perspektywę i należy to uwzględnić w przepisach. Tym bardziej kiedy dopuszcza się również biopaliwo wyprodukowane z biomasy. W warunkach przemysłowych, przy zastosowaniu reguł gospodarki o obiegu zamkniętym na masową skalę koszt produkcji paliwa syntetycznego będzie dwukrotnie, trzykrotnie niższy od kosztu produkcji stosowanej dziś benzyny czy diesla. W poprzedniej kadencji zostały nakreślone przygotowania do tej zasadniczej zmiany. Trzeba to nie tylko rozwinąć praktycznie, ale przede wszystkim ugruntować prawnie.

    To, co do tej chwili przedstawiłem, jest treścią prawie wszystkich poprawek, które zostały przygotowane przez klub Prawa i Sprawiedliwości. Kolejna poprawka, która jest tutaj, w tym zestawie, konkretnie poprawka 7. sprzeciwia się temu, co jest bardzo silnie eksponowane w tym projekcie ustawy i sprawozdaniu. Projekt ustawy zakłada wprowadzenie obligatoryjności tworzenia stref czystego transportu. Poprawka 7. eliminuje to w perspektywie efektu ekologicznego, jaki dawać będzie zastosowanie paliwa syntetycznego powstającego w warunkach gospodarki o obiegu zamkniętym.

    Przechodzę wreszcie do kwestii terminów, tego, kiedy to wdrażać i w jakiej skali. Nasze poprawki zmierzają do tego, by w realiach pokryzysowych... Chodzi także o efekty ekologiczne, jakie dawać będzie zastosowanie paliwa syntetycznego. Poprawki wskazują na organy administracji rządowej oraz organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, które określą terminy wprowadzania obowiązku stosowania odpowiedniej liczby pojazdów napędzanych ekologicznie. W ten sposób to w rękach samorządów będzie znajdować się możliwość podjęcia decyzji dotyczących tego, jak szybko będą mogły angażować swoje siły i środki na wprowadzanie tego typu pojazdów. Będą miały szerszą gamę możliwości, jeśli chodzi o wykorzystanie (Dzwonek) paliwa syntetycznego, także biometanu, i oczywiście tych elementów, które do tej pory były wpisane w ustawie. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia