10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)
15. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 751 i 799).
Poseł Barbara Oliwiecka:
Dziękuję ślicznie.
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Klub Parlamentarny Polska 2050 - Trzecia Droga popiera projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych ustaw.
Po pierwsze, dziękuję pani minister Paulinie Hennig-Klosce, całemu resortowi - Ministerstwu Klimatu i Środowiska za pracę i wysiłek związane z przygotowaniem tych zmian. Ten projekt ustawy zmienia i koryguje te zapisy w ustawie źródłowej, które są po prostu nierealne, niemożliwe do spełnienia przez samorządy, są nieefektywne. Jednocześnie ten projekt wskazuje na prawdziwe priorytety i ułatwia, optymalizuje realizację zadań z zakresu czystego powietrza, czyli walki ze smogiem i hałasem, które wynikają z transportu.
Troska o środowisko jest priorytetem Polski 2050, jest priorytetem koalicji 15 października, rządu. Do sprawy podchodzimy racjonalnie i realnie. Przypomnę, że rząd realizuje kamienie milowe, które zostały zaakceptowane, złożone przy okazji składania projektu KPO przez poprzedni rząd. W zakresie elektromobilności te trzy kamienie milowe, składane przez Zjednoczoną Prawicę, dotyczyły podatku od aut spalinowych, ustanowienia stref czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych przez samorządy.
Patrząc, w jaki sposób te kamienie milowe są, a raczej nie były realizowane i nie miały wsparcia, rząd koalicji 15 października, w tym właśnie Ministerstwo Klimatu i Środowiska, dokonał rewizji tych kamieni milowych. I przypomnę, że w wyniku tych działań działań udało się podatek od aut spalinowych zamienić na dopłaty do aut elektrycznych dla osób fizycznych, dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, a także udało się przesunąć wejście w życie niektórych przepisów dotyczących np. ustanawiania stref czystego powietrza czy obowiązku zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. To jest działanie w myśl zasady, że lepiej jest zachęcać, niż karać.
Należy pamiętać, że największe wymagania związane z redukcją emisji z transportu dotyczą największych miast, tych, których liczba wynosi powyżej 100 tys. mieszkańców. To na ich terenie użytkuje się ok. 80% autobusów w całym kraju. Stąd ustawodawca bardzo słusznie odciąża mniejsze jednostki samorządu terytorialnego, a tym większym przy nakładanych obowiązkach daje też wachlarz pewnych indywidualnych działań. Jest to wyraz podmiotowego traktowania samorządu oraz optymalnego, efektywnego podejścia do wymagań ekologicznych i rozwoju elektromobilności. I tak miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą miały ustanowiony obowiązek nabywania autobusów wyłącznie zeroemisyjnych, ale z tego obowiązku będą zwolnione w momencie, kiedy zdecydują się realizować transport publiczny poza granicami swojego miasta.
Wprowadzanie stref czystego powietrza w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm dwutlenku azotu w powietrzu dotyczy w tym momencie czterech miast: Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Katowic. Jednocześnie właśnie komisje ochrony środowiska i samorządu terytorialnego na ostatnim posiedzeniu przyjęły poprawkę, która daje samorządom możliwość ustanawiania w lokalnej uchwale godzin, w których do strefy będą mogły wjeżdżać również inne pojazdy zasilane paliwem tradycyjnym, a także daje możliwość zniesienia stref czystego powietrza w sytuacji, gdy w kolejnych 3 latach badania nie wykażą przekroczenia dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu, czyli wykażą poprawę powietrza.
Szanowni Państwo! Tak jak mówiłam, projekt odciąża mniejsze jednostki samorządu terytorialnego i likwiduje zapisy, które były po prostu nieefektywne. I tak jeżeli chodzi o auta elektryczne we flocie samochodów obsługujących administrację centralną, wymóg posiadania floty zeroemisyjnej zostaje zmniejszony z 50% do 22%, a w administracji samorządowej dla miast wyłącznie powyżej 50 tys. - z 30% do 22%.
Projekt znosi też dla wszystkich samorządów, o czym była tutaj mowa, całkowicie obowiązek realizacji zadań publicznych przy wykorzystaniu pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Czyli śmieciarki, odśnieżarki kupowane czy użytkowane przez gminę czy podmioty realizujące zadania komunalne nie muszą być zeroemisyjne. To jest bardzo efektywne. To podejście postulowały samorządy. Nie będzie też obowiązku posiadania określonego udziału ekologicznych autobusów przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej i usług komunalnych. (Dzwonek) Rząd zrezygnował z określenia tego minimalnego progu udziału autobusów zeroemisyjnych.
Szanowni Państwo! Tak jak mówiłam, Polska 2050 ocenia ten projekt pozytywnie. Będzie głosować oczywiście za tym projektem ustawy, a w toku prac składamy jeszcze cztery poprawki legislacyjne. Dziękuję ślicznie. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia