10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

15. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 751 i 799).

Poseł Michał Pyrzyk:

    Szanowna Pani Marszałek! Szanowna Pani Minister! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga przedstawić nasze stanowisko w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska, który związany jest z realizacją dwóch kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności zawartych w komponencie E: Zielona, inteligentna mobilność. Istotą proponowanych zmian jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla w horyzoncie czasowym do 2030 r. oraz poprawa jakości stanu powietrza poprzez ograniczenie emisji pyłów zawieszonych oraz tlenków azotu, redukcja hałasu, który jest spowodowany przez ruch drogowy, a także rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego związanego z elektromobilnością. Przypomnę, że w Polsce produkowane są autobusy zeroemisyjne, baterie, silniki do pojazdów elektrycznych, osprzęt elektryczny, a także działają firmy specjalizujące się w produkcji infrastruktury ładowania tego typu pojazdów. Istotą tych zmian jest także zmniejszenie uzależnienia od importu paliw ropopochodnych.

    W projektowanej ustawie proponuje się m.in. wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców w przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm emisji dwutlenku azotu, a także obowiązek nabywania w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców jedynie autobusów lub trolejbusów zeroemisyjnych w celu świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz zawierania umów przewozu wyłącznie z podmiotami posiadającymi takie pojazdy.

    Projekt ustawy zakłada również możliwość podjęcia uchwały o zniesieniu takiej strefy czystego transportu w przypadku, gdy na terenie miasta przez kolejne 3 lata nie zostaną odnotowane przekroczenia dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w powietrzu. Samorządy w dalszym ciągu będą same określać zasady funkcjonowania stref czystego transportu, w tym zakres terytorialny, albowiem to one prowadzą kompleksową politykę w tym zakresie, i dalej będą miały możliwość nadawania indywidualnych wyłączeń, np. dla mieszkańców. Jeśli chodzi o obowiązek nabywania autobusów zeroemisyjnych, to obecnie miasta powyżej 100 tys. mieszkańców kupują ok. 500 autobusów rocznie, co kosztuje je ponad 800 mln zł w 12-miesięcznej cezurze czasowej. Wymiana autobusów na zeroemisyjne będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami w wysokości ok. 900 mln rocznie, a okres wymiany floty będzie wynosił 16 lat. Samorządy oczywiście będą mogły korzystać w tym czasie ze wsparcia, jeżeli chodzi o wymianę autobusów na zeroemisyjne ze środków krajowych i unijnych.

    Jedynym mankamentem tego projektu może być to, że nie uwzględnia on, bo nie może - słyszeliśmy to jasno na posiedzeniu komisji od przedstawicieli rządu - możliwości zakupów w największych miastach autobusów biometanowych. Naszym zdaniem dopuszczenie do eksploatacji autobusów biogazowych jako uzupełnienia dla dostaw autobusów bateryjnych i wodorowych pozwoliłoby na osiągnięcie stawianych przez Komisję Europejską celów w bardziej optymalny sposób. Miasta posiadają już w swej flocie autobusy gazowe i infrastrukturę do ich tankowania, mogłyby więc wykorzystać potencjał biometanu bez żadnych dodatkowych i kosztownych inwestycji. Być może zasadne byłoby jeszcze negocjowanie warunków Krajowego Planu Odbudowy przez rząd, aby dopuścił właśnie w tych największych jednostkach miejskich autobusy gazowe.

    Szanowni Państwo! Powyższe zmiany na pewno wpłyną w istotny sposób na rynek motoryzacyjny, w szczególności na rynek związany z elektromobilnością, na pewno przyczynią się też do poprawy jakości powietrza poprzez redukcję emisji pochodzących z transportu, a jak wiemy, jest to drugie źródło, jeśli chodzi o emisję zanieczyszczeń powietrza w Polsce.

    Proponowane rozwiązania wpisują się także w pozostałe działania rządu i konsekwentnie zmierzają do upowszechnienia idei powszechnego wykorzystania środków transportu przyjaznych środowisku naturalnemu, dlatego Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga, choć jeszcze raz przytaczam czy wyrażam zastrzeżenie dotyczące autobusów biometanowych w dużych miastach, będzie popierać rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia