10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)
15. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 751 i 799).
Poseł Jarosław Sachajko:
Dziękuję bardzo.
Pani Marszałek! Pani Minister! Wysoka Izbo! W imieniu koła Republikanie mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw.
Projekt dotyczy wprowadzenia mechanizmów, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach, a także działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzeniem obowiązku tworzenia stref czystego transportu.
Opis ustawy brzmi wspaniale. Bardzo dobrze byłoby, gdyby tylko Polacy to wytrzymali, wytrzymali ekonomicznie. Jestem jak najbardziej za czystym powietrzem, lecz z rozsądkiem. Naprawdę wiele rzeczy można zrobić.
Przed chwilą przedmówca mówił o 43 tys. Polaków, którzy rocznie umierają z powodu smogu. Tylko, szanowni państwo, czy państwo myślą, że oni dlatego palą węglem, bo im się to podoba, że oni chcą to wdychać? To może, pani minister, należałoby wprowadzić specjalną taryfę...
(Poseł Rafał Kasprzyk: Nie mieli alternatywy.)
Nie, proszę, kolego, nie pokrzykuj. Ja ci mówię, co trzeba zrobić, żebyś nie opowiadał dalej takich głupot. Trzeba tylko wprowadzić specjalną taryfę elektryczną odnośnie do ogrzewania i oni chętnie przerzucą się na ogrzewanie prądem. Tylko to musi być tanie. Dziękuję bardzo.
Dalej w ustawie jest mowa o autobusach napędzanych biometanem. Tylko skąd ten biometan wziąć? Ja już od paru lat opowiadam... Ukłony dla ministra Sawickiego, który chciał w Polsce od 2012 r. wprowadzać biogazownie rolnicze, tylko wówczas koalicjant mu nie pozwolił. I w tej chwili również koalicjant mu nie pozwala tego zrobić. Cały czas mówię: weźcie się do roboty.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Panie pośle, nie nerwowo. Ja wiem, że boli. (Gwar na sali, dzwonek)
Przed chwilą minister finansów wprowadził podwyższenie opłat za stawianie biogazowni. Jeżelibyśmy, pani minister, prawie 5 mld euro, które pani minister wydała na wiatraki, przeznaczyli na dopłaty do biogazowni, to mielibyśmy ze 20 tys. biogazowni i byłoby z czego rzeczywiście mieć biometan.
(Poseł Krzysztof Gadowski: To gdzie pan był?)
Panie pośle, naprawdę wiem, że prawda pana boli. (Gwar na sali, dzwonek)
Pani marszałek, mogę tak się przekrzykiwać. Tylko to nie ma sensu.
Idę dalej. Pani minister, LPG to jest paliwo bezołowiowe o niskiej zawartości węgla. Samochody z silnikiem spalinowym, które są zasilane LPG, do atmosfery wprowadzają dwutlenku węgla mniej o 15% oraz substancji toksycznych mniej o 60%. Na tym powinno nam zależeć. Powinna być promocja właśnie samochodów zasilanych LPG, bo są bardzo ekologiczne. (Dzwonek)
Wcześniej kolega, przedstawiając projekt ustawy, mówił, że rezygnują państwo z nałożenia obowiązku nabywania autobusów zeroemisyjnych. To jest tylko dlatego, żeby nie wyszło, jeśli chodzi o obowiązek sprawozdawczości, że one się totalnie nie opłacają. Możemy bardzo dużo zrobić, tylko rozsądnie, a wszystkich nas oglądających zachęcam, żeby sobie w przeglądarkę wrzucili hasło: Niemcy rezygnują z elektromobilności. Dla czegoś to robią. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia