10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

15. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 751 i 799).

Poseł Klaudia Jachira:

    Pani Marszałkini! Wysoka Izbo! Wszyscy wiemy, jak uciążliwe jest sąsiedztwo samochodów spalinowych w miastach, dlatego każdy sposób, aby ograniczyć ich dominację na korzyść zdrowia mieszkanek i mieszkańców, jest dobry. Bardzo się cieszę, że obecny rząd, a w szczególności Ministerstwo Klimatu i Środowiska, nadrabia zaległości w tych sprawach i idzie ogólnie w bardzo dobrym kierunku. Bardzo ministerstwu kibicuję.

    Natomiast niestety akurat w tym projekcie znalazły się poprawki, które mnie niepokoją. W związku z tym chciałabym spytać, dlaczego proponuje się luzowanie limitów dotyczących pojazdów elektrycznych w samorządach i na szczeblu centralnym. Przecież korzystanie z samochodu elektrycznego przez urzędnika państwowego czy samorządowca nie jest żadną szykaną, nie wspominając już o tym, że urzędnik może korzystać z komunikacji publicznej albo dobrego dla zdrowia roweru lub spaceru. I tu moje drugie pytanie: Czy ministerstwo planuje do tych limitów dotyczących floty pojazdów elektrycznych włączyć także rowery elektryczne? (Dzwonek) Taki pojazd nie jest w niczym gorszy od auta. Wręcz przeciwnie, ma dużo więcej plusów.

    Wicemarszałek Monika Wielichowska:

    Dziękuję bardzo.

    Poseł Klaudia Jachira:

    Pani marszałkini, jeszcze jedno ważne pytanie. Chciałabym podkreślić, że dopóki urzędnicy państwowi i samorządowcy będą wozić się spalinowymi limuzynami, dopóty nie trzeba będzie mieć dyplomu MBA, by przewidzieć, jaki to będzie miało wpływ na zachowanie całego społeczeństwa. A to my powinniśmy świecić przykładem. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia