10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

15. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 751 i 799).

Poseł Andrzej Grzyb:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Chciałbym jeszcze wrócić do kwestii stosowania biometanów w transporcie publicznym (Gwar na sali, dzwonek), a w szczególności w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Otóż dyrektywa o czystym transporcie publicznym, która jest oparta, a sam nad tym pracowałem, na dyrektywie o paliwach alternatywnych, dopuszcza stosowanie na równych prawach również biometanu.

    Biometan z punktu widzenia polityki klimatycznej jest gazem zeroemisyjnym. Zważywszy na to, jak się to porównuje, a są tego typu ekspertyzy, m.in. naukowców z Politechniki Warszawskiej, to sumaryczna ilość emisji pomiędzy np. gazowcem na napęd gazowy a samochodem napędzanym elektrycznością wytworzoną z węgla jest większa. To są ekspertyzy, które są przedstawione. (Dzwonek) W związku z tym wydaje się, że należałoby jednak podnieść to, o czym powiedział tutaj pan poseł Pyrzyk, i dokonać tej zmiany w KPO, bo Krajowy Plan Odbudowy nie może być sprzeczny z dyrektywami, które zostały przyjęte, jeżeli chodzi o czysty transport publiczny, nie powinien być również sprzeczny z decyzją komisji Europejskiej w ramach REPowerEU, która mówi, że z KPO, z części pożyczkowej, należałoby również finansować wytwarzanie biometanu i biogazu.


Przebieg posiedzenia