10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)
16. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (druki nr 760 i 834).
Poseł Elżbieta Burkiewicz:
Pani Marszałkini! Pani Ministro! Panie i Panowie Posłowie! Jako Klub Parlamentarny Polska 2050 chcemy wyrazić pełne poparcie dla wprowadzenia ustawy kaucyjnej wraz z procedowanymi zmianami. Uważamy, że stanowi ona kluczowy krok w kierunku budowania gospodarki o obiegu zamkniętym oraz zrównoważonego rozwoju Polski.
System kaucyjny dotyczący opakowań zwrotnych to narzędzie, które może znacząco poprawić poziom recyklingu i przyczynić się do redukcji odpadów. Mamy tu przykłady, bo w krajach, które wprowadziły podobne rozwiązania, takich jak Niemcy czy Finlandia, wskaźniki recyklingu przekraczają 90%. Mamy nadzieję, że Polska również osiągnie tak wysokie wskaźniki.
Płynące z tej ustawy korzyści są ogromne. System kaucyjny pozwoli nie tylko na ograniczenie zaśmiecania środowiska, lecz także poprawi jakość życia naszych obywateli. Dodatkowo wzrost recyklingu stymuluje rozwój nowoczesnych technologii przetwarzania odpadów, co tworzy nowe miejsca pracy i wspiera sektor gospodarki opartej na surowcach wtórnych. Taki system to także krok w stronę wypełnienia europejskich celów środowiskowych, co stanowić będzie nasz wkład w rozwój i dbanie o naszą przyrodę.
Powszechny dostęp do punktów zwrotu opakowań to kluczowy element skuteczności naszego nowego systemu kaucyjnego. Proces zwracania opakowań musi być prosty i wygodny dla konsumentów. Wtedy możemy liczyć na ich zaangażowanie. Istotnym motywatorem są również odpowiednio wysokie kaucje, które zachęcą do oddawania opakowań.
Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z wyzwań związanych z wdrożeniem tego systemu. Logistyka oraz budowa odpowiedniej infrastruktury, takiej jak punkty odbioru czy automaty zwrotne, będą wymagały znacznych nakładów finansowych. W związku z tym szczególnym wyzwaniem pozostaje wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą obawiać się trudności w dostosowaniu do nowych wymogów.
Kolejnym istotnym aspektem jest konieczność zmiany nawyków konsumentów. Tutaj uważamy, że bez skutecznej kampanii edukacyjnej poziom zaangażowania obywateli może okazać się niewystarczający, zatem konieczne jest wsparcie tego systemu poprzez skuteczną edukację społeczną oraz kampanie informacyjne, które zwiększą świadomość ekologiczną obywateli. Konieczne jest zbudowanie szerokiej świadomości ekologicznej i zaangażowania obywateli w proces dobrego, skutecznego działania systemu kaucyjnego. Dlatego apelujemy o przygotowanie i jak najszybsze uruchomienie skutecznych kampanii edukacyjnych, które pozwolą obywatelom zrozumieć, jak istotna jest ich rola w tej inicjatywie. Badania wskazują na bardzo szerokie, bo blisko 80-procentowe poparcie takich systemów kaucyjnych w innych krajach na całym świecie. Liczymy, że u nas ta edukacja jest niezbędna, bo chcielibyśmy też osiągnąć takie poparcie społeczne.
Jako klub parlamentarny popieramy te rozwiązania, jednak liczymy na to, że ministerstwo zgodnie z ustaleniami będzie otwarte na kolejne nowelizacje ustawy już w roku 2025. Chcemy, aby w pełni dostosować ją do potrzeb środowiska, społeczeństwa oraz biznesu i samorządów. Ważne jest, aby uwzględnić kwestie wsparcia dla przedsiębiorców oraz skutecznie połączyć system kaucyjny z istniejącymi i dobrze działającymi strukturami gospodarki odpadami oraz zadbać o regularny monitoring oraz ewaluację działania tej ustawy. Chciałabym równocześnie podziękować Ministerstwu Klimatu i Środowiska za profesjonalizm i wsłuchanie się w uwagi strony społecznej dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia