10. kadencja, 22. posiedzenie, 2. dzień (20-11-2024)

16. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (druki nr 760 i 834).

Poseł Włodzimierz Skalik:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Pani Minister! Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi wprowadza zmiany do przepisów dotyczących systemu kaucyjnego dla opakowań. Zmieniana ustawa matka wprowadzająca system kaucyjny budziła szereg wątpliwości, głównie ze strony branż, które będą objęte działaniem systemu kaucyjnego. Dało się zaobserwować w ramach naszych prac rzeczywiście bardzo duże zainteresowanie ze strony przedsiębiorstw, środowisk gospodarczych, które były obecne w czasie naszych prac. System kaucyjny jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym w Europie. Bardzo dobrze, że przystępujemy do tych krajów, które mają zorganizowany tego typu system, który pozwala ograniczyć zaśmiecanie przestrzeni publicznej.

    W toku prac nad projektem, oprócz dziewięciu poprawek legislacyjnych, zostało uwzględnionych szereg poprawek wnioskowanych zarówno przez posłów, jak i środowiska gospodarcze. Niemniej jednak nie wszystkie zostały uwzględnione. I tak ustawa kaucyjna jest pochodną unijnej dyrektywy SUP, która dotyczy jedynie opakowań z plastiku, a nie opakowań szklanych zwrotnych, a mimo to zostały one umieszczone w polskim systemie kaucyjnym. To poważny błąd, który powinniśmy naprawić. Stąd wnoszę, aby uwzględnić naszą poprawkę polegającą na wykreśleniu w załączniku 1 do ustawy pozycji nr 3. Proponowana przez nasz klub poprawka całkowicie wyłącza z ustawy o systemie kaucyjnym opakowania szklane wielokrotnego użytku. Wychodzimy z założenia, że nowe regulacje nie mogą rujnować istniejących, dobrze funkcjonujących gospodarczych rozwiązań. Istniejący system dystrybucji i opakowań zwrotnych wód i napojów jest bardzo dobrze zorganizowany, osiąga od lat bardzo wysoki poziom odzysku szklanego opakowania zwrotnego: od 95%, nawet do 98%. Przypominamy, że celem dyrektywy SUP i ustawy kaucyjnej jest odbiór z rynku minimum 90% opakowań do roku 2030. Tak więc istniejące systemy już od dawna spełniają ten parametr.

    Omawiany system opakowań zwrotnych zapewnia stałą dostępność opakowań dla przedsiębiorcy, a istniejąca logistyka zwrotna zapewnia szybki zwrot opakowań z rynku. Istotne jest, że producent w obecnie działającym systemie opakowań zwrotnych wykazuje szczególną dbałość o stan fizyczny opakowania w wyniku weryfikacji jego stanu w chwili odbioru opakowania od klienta czy też od dystrybutora. Wyłączenie opakowania zwrotnego z ustawy będzie sprzyjało również rozwojowi i popularyzacji koncepcji opakowania zwrotnego, co jest zgodne z trendami prozdrowotnymi i właściwie rozumianą dbałością o środowisko. Poprawka dostosowuje projektowany system kaucyjny do kilkudziesięcioletniej tradycji doświadczeń firm rozlewniczych, głównie z sektora polskich małych i średnich przedsiębiorstw.

    Ponadto wnoszę o poprawkę w zakresie doprecyzowania definicji opakowania na napoje poprzez dodanie do katalogu wyłączeń suplementów diety w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Suplementy diety bardzo często wytwarzane są w takich samych warunkach jak produkty lecznicze oraz zawierają w swoim składzie podobne substancje chemiczne, co przemawia za uzupełnieniem wyłączeń ustawowych również o tę kategorię produktów. Wnoszę o te poprawki i proszę kolegę o kontynuowanie.


Przebieg posiedzenia