10. kadencja, 22. posiedzenie, 3. dzień (21-11-2024)
20. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (druki nr 802 i 816).
Poseł Łukasz Horbatowski:
Bardzo dziękuję.
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Klub Koalicji Obywatelskiej w pełni popiera przyjęte zmiany w ustawie powodziowej, druk nr 802, które mają na celu zapewnienie szybkiej i skutecznej pomocy wszystkim poszkodowanym w wyniku wrześniowej powodzi. Podjęte działania legislacyjne są odpowiedzią na pilne potrzeby mieszkańców, przedsiębiorców oraz instytucji dotkniętych skutkami tej klęski żywiołowej.
Zgodzę się z mównicy z tym, co powiedział pan poseł Zyska, jeżeli chodzi o te zmiany. Te zmiany będą ciągłe, tych zmian będziemy mieli wiele. Wynika to wprost z sytuacji kryzysowej, która spotkała nas na południu. Musimy reagować na wszystkie głosy i samorządów, i mieszkańców. Dlatego w tym miejscu również chciałbym w imieniu klubu zgłosić 13 kolejnych poprawek i uzupełnić te zmiany. Pokrótce powiem jakie.
Pierwsza poprawka, do art. 1 pkt 14, zmieniająca art. 22e ust. 1. Poprawka ma na celu uspójnienie przepisów dotyczących zasad zwrotu świadczenia interwencyjnego, kwestii określenia należnych odsetek przez wskazanie w art. 22e ust. 1 i 2, że dotyczy to odsetek za zwłokę.
Kolejna poprawka, do art. 1 pkt 28. Celem projektowanej poprawki jest doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, tak by nie było wątpliwości, że dotyczą one przedsięwzięć polegających na wykonaniu urządzeń wodnych lub robót, o których mowa w art. 39 ust. 1, 2 ustawy.
Kolejna poprawka, do art. 1 pkt 39, zmieniająca art. 40w ust. 4. Celem tej poprawki jest doprecyzowanie terminu, w którym Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska miesięczną informację o rodzaju i liczbie użyczonych rzeczy ruchomych oraz o ilości nieodpłatnie przekazanego drewna.
Kolejna poprawka, do art. 1 pkt 39, zmieniająca dodawany art. 40u ust. 5. Celem tej poprawki jest doprecyzowanie przepisów w zakresie podmiotów podpisujących protokół czynności wymaganych - chodzi o asystę funkcjonariusza Policji - przez wskazanie, że również właściciel infrastruktury lub urządzeń, o których mowa w art. 40u ust. 1, może podpisać protokół.
Kolejna poprawka, do art. 1 pkt 39, zmieniająca dodawany art. 40w ust. 3 pkt 2. Poprawka ma na celu poprawienie w dyspozycji przepisu alternatywy rozłącznej na zwykłą.
Kolejna poprawka, do art. 1 pkt 39, zmieniająca art. 40w ust. 4. Ta poprawka ma na celu doprecyzowanie terminu, w którym Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska miesięczną informację o rodzaju i liczbie użyczonych rzeczy ruchomych oraz o ilości nieodpłatnie przekazanego drewna.
Kolejna poprawka, do art. 1 pkt 39, zmieniająca dodawany art. 40x ust. 3. Poprawka ma na celu doprecyzowanie przepisu dotyczącego sporządzania protokołu przez wskazanie, że sporządza go organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drewna lub krzewu, który następnie przechowuje ten protokół zgodnie z art. 40x ust. 4.
Kolejna poprawka, do art. 18 pkt 5, zmieniająca dodawany art. 40a ust. 1. Ta poprawka ma na celu powiązanie terminu upływu ważności pozwoleń konserwatorskich, o których mowa w art. 36 ust. 1.
Kolejna poprawka, do art. 18 pkt 5, zmieniająca art. 40b ust. 5. Celem projektowanej poprawki jest doprecyzowanie podmiotu, który może być stroną postępowania, tj. wskazanie użytkownika wieczystego gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy.
Kolejna poprawka, do art. 18 pkt 6, zmieniająca art. 41b ust. 2. To poprawka o charakterze doprecyzowującym, redakcyjnym. Ma na celu wyraźne wskazanie, że chodzi o możliwość wydłużenia przez komisje oceniające wnioski o finansowanie zadań powiatowych i gminnych w ramach naboru na 2025 r. czasu dla powiatów i gmin na uzupełnienie lub poprawki tych wniosków w związku z trudną sytuacją jednostek samorządu terytorialnego zlokalizowanych na terenie objętym stanem klęski żywiołowej.
Kolejna poprawka, w art. 18 w pkt 7, dotyczy art. 43b ust. 3. Celem poprawki jest zmiana daty, do której będzie mógł być dokonany podział rezerw celowych, gdyż data wskazana w projekcie mogłaby nie zostać dotrzymana z uwagi na etap toczących się prac legislacyjnych. (Dzwonek)
Kolejna poprawka, w art. 18 w pkt 9, zmienia dodawany art. 48b. Celem poprawki jest doprecyzowanie sposobu udzielania dni wolnych od zajęć w centrum integracji społecznej w związku z okolicznościami związanymi z powodzią z września 2024.
I ostatnia poprawka, w art. 31. Celem poprawki w ust. 5 jest doprecyzowanie mające zapewnić skuteczność umów zawartych od dnia 5 października 2024, w których nie zostało uwzględnione prawo pierwokupu gmin. Będą one skuteczne od momentu ich zawarcia. Pozwoli to na uniknięcie dylematów prawnych i podatkowych w kontekście ustanawiania hipotek czy możliwości korzystania z tzw. ulgi mieszkaniowej PIT. Bardzo proszę w imieniu klubu o przyjęcie dodatkowych poprawek i bardzo dziękuję pani marszałek. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia