10. kadencja, 22. posiedzenie, 3. dzień (21-11-2024)
20. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (druki nr 802 i 816).
Poseł Marta Stożek:
Szanowna Pani Marszałkini! Wysoka Izbo! Dziękujemy za pracę w komisji. W drugim czytaniu chcielibyśmy złożyć jedną poprawkę, która rozszerza możliwość ubiegania się o pożyczki na podmioty prowadzące apteki obok podmiotów wykonujących działalność leczniczą. I opiera się to na kilku kluczowych argumentach. Istnieje przede wszystkim konieczność równego traktowania w kontekście klęsk żywiołowych. Zarówno podmioty wykonujące działalność leczniczą, jak i apteki pełnią istotne funkcje w systemie ochrony zdrowia, zapewniając dostęp do świadczeń zdrowotnych i leków. W sytuacji kryzysowej, takiej jak powódź, uszkodzenie lub zniszczenie infrastruktury tych podmiotów może znacząco wpłynąć na dostępność opieki zdrowotnej i farmaceutycznej. Apteki zgodnie z ustawą - Prawo farmaceutyczne odgrywają istotną rolę w systemie zdrowotnym, zapewniając dostęp do leków, suplementów diety, wyrobów medycznych oraz udzielając porad farmaceutycznych. Uszkodzenie apteki w wyniku powodzi mogłoby znacząco ograniczyć dostęp do leków w danym regionie, co może mieć poważne konsekwencje zdrowotne dla pacjentów.
Dlatego też apteki, podobnie jak inne podmioty wykonujące działalność leczniczą, powinny mieć prawo ubiegać się o wsparcie finansowe w postaci pożyczek. Rozszerzenie zasad udzielania pożyczek na apteki pozwala na objęcie ich takim samym trybem procedowania jak inne podmioty ochrony zdrowia, co sprzyja przejrzystości i jednolitości regulacji. W związku z powyższym uzasadnione jest, aby podmioty prowadzące apteki, które poniosły szkodę w wyniku powodzi, mogły ubiegać się o pożyczki na takich samych zasadach.
Składamy niniejszą poprawkę, prosimy o jej przyjęcie. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia