10. kadencja, 22. posiedzenie, 3. dzień (21-11-2024)
21. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Dzieci i Młodzieży oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o rządowym oraz poselskim projektach ustaw o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (druki nr 800, 326 i 833).
Poseł Urszula Rusecka:
Pani Marszałek! Pani Minister! Wysoka Izbo! Przedstawiam stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość wobec poselskiego projektu ustawy naszego ugrupowania, w przypadku którego mam przyjemność reprezentować wnioskodawców, o zmianie ustawy o pomocy uprawnionym do alimentów, z druku nr 326, i tożsamego projektu rządowego, z druku nr 800.
Warto podkreślić, że przedmiotowy projekt ustawy Prawa i Sprawiedliwości trafił do Sejmu 19 marca i był odpowiedzią na niezrealizowany 47. konkret Koalicji Obywatelskiej na pierwsze 100 dni rządów. Nie zrealizowali tego konkretu, zatem Prawo i Sprawiedliwość przedłożyło projekt. Rządowy projekt ukazał się dopiero 6 listopada.
Celem ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów jest stworzenie systemu wsparcia osób uprawnionych do alimentów środkami finansowymi z budżetu państwa. Z powodu niemożności wyegzekwowania alimentów osoby znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej mogą ubiegać się o świadczenie z funduszu alimentacyjnego. Projekt przewiduje podwyższenie wysokości świadczenia z funduszu alimentacyjnego do wysokości nie większej niż 1 tys. zł. Obecne świadczenie wynosi nie więcej niż 500 zł.
Projektowane zmiany były wyczekiwane i będą przynosiły pozytywne skutki społeczne. Przełożą się na zwiększenie bezpieczeństwa finansowego i poprawę sytuacji materialnej dzieci i ich rodzin. To szczególnie ważne z uwagi na fakt, że rodziny otrzymujące świadczenie z funduszu alimentacyjnego należą do grupy o najniższych dochodach, często są skrajnie ubogie. Obowiązkiem państwa jest wsparcie rodzin, zapewnienie im poczucia bezpieczeństwa i dobrobytu.
Zmiana przedmiotowej ustawy zapewne nie wpłynie na strukturalne i kulturowe rozwiązanie problemu niepłacenia alimentów w Polsce, ale niewątpliwie złagodzi skutki braku świadczeń dla osób będących ofiarami przemocy alimentacyjnej, ekonomicznej. Przypominam, że niepłacenie alimentów w Polsce to przestępstwo, niestety w praktyce spotykane bardzo często. Aż 290 tys. rodziców - w ogromnej większości są to ojcowie - nie płaci alimentów na swoje dzieci. Gdzie jest tutaj odpowiedzialność? Suma nieuregulowanych alimentów to już ponad 14 mld zł. Ok. 1 mln dzieci nie otrzymuje alimentów od swoich rodziców. To jest tzw. polski wstyd.
Nie możemy na to pozwalać i przyzwalać na tego typu sytuacje. Prawo i Sprawiedliwość w ciągu 8 lat swoich rządów wprowadzało szereg poprawek, głównie w Kodeksie karnym, które miały sprawić, że ściągalność alimentów będzie większa, i ona faktycznie się poprawiła. Myślę, że dalsze prace ponad podziałami w tym zakresie powinny być prowadzone w tej Izbie.
Słyszymy również głosy osób, głównie samotnych matek, że jednak kryterium dochodowe, które uprawnia do tego, aby uzyskać świadczenie z funduszu alimentacyjnego, jest zbyt niskie. Wiele kobiet zostało pozbawionych świadczeń z funduszu alimentacyjnego z uwagi na podniesienie wysokości ich poborów, wypłat. W związku z powyższym Prawo i Sprawiedliwość składa poprawkę do ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Ta poprawka ma na celu spowodowanie, że kwota uprawniająca do uzyskania świadczenia nie będzie podlegała waloryzacji co 3 lata, ale co roku.
Pani Marszałek! Prawo i Sprawiedliwość będzie popierało tę ustawę, zwłaszcza że jest to również nasz projekt ustawy, który złożyliśmy w marcu. Składam poprawkę. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia