10. kadencja, 22. posiedzenie, 3. dzień (21-11-2024)
26. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw (druk nr 841).
Poseł Andrzej Grzyb:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie i Panowie Ministrowie! Odnosząc się do przedstawionego projektu ustawy dotyczącego zamrożenia cen dla gospodarstw domowych w roku 2025, chciałbym stwierdzić, że popieramy tę inicjatywę rządową, bowiem w dalszym ciągu ceny energii jednak są dotkliwą pozycją, jeżeli chodzi o wydatki w koszyku gospodarstw domowych. Propozycja przedstawiona w tej ustawie to cena energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł za 1 MWh, tj. 50 gr za 1 kWh, zatem tyle, ile wynosi w drugim półroczu cena netto.
Chciałbym zgłosić kilka uwag. Po pierwsze, zatwierdzona taryfa dla dystrybutorów energii elektrycznej w taryfie G, gdzie są gospodarstwa domowe, wynosi 623 zł za 1 MWh, tj. 0,63 zł za 1 kWh. Po drugie, gospodarstwa domowe mocą tejże ustawy będą zwolnione z opłaty mocowej do końca czerwca 2025 r. O tym, jakie to może przynieść ewentualnie niższe obciążenia związane z zakupem energii dla gospodarstw domowych, za chwilę. Po trzecie, istnieje możliwość przedłużenia obniżki cen i zwolnień z opłaty mocowej do końca 2025 r., ale to będzie możliwe po ocenie ewentualnej sytuacji rynkowej. Gdyby okazało się, że ta dynamika spadku cen na rynku spotowym i w konsekwencji również dla odbiorców indywidualnych byłaby niższa, nie byłoby potrzeby tej interwencji. Przy okazji chcę wskazać, że według danych Energa Obrót zwolnienia z tytułu opłaty mocowej w II półroczu 2024 r. wyniosą w granicach od 19,6 zł do 109,96 zł brutto, w zależności od ilości zużywanej energii przez gospodarstwo domowe. Przeciętnie gospodarstwo domowe zużywa w Polsce, to są oczywiście dane statystyczne, ok. 2 MWh energii, a oszczędność z tytułu opłaty mocowej dla takiego gospodarstwa według tej taryfy Energa Obrót w ciągu II półrocza roku 2024 jest szacowana na ok. 78,5 zł. Po czwarte, rekompensaty dla firm obrotu energią z tytułu zamrożenia cen są szacowane według przepisów projektu rządowego na kwotę prawie 5,5 mld złotych, w tym z tytułu obniżenia cen energii elektrycznej do maksymalnie 500 zł za 1 MWh netto będą wynosiły ok. 3,98 mld zł, zaś z tytułu zwolnienia z opłaty mocowej prawie 1,5 mld zł. Po piąte, firmy, które zajmują się obrotem energią, zostaną według tego projektu zobowiązane do przedłożenia taryf cen energii w drugiej połowie 2025 r., które mają być dostosowane do aktualnej sytuacji rynkowej, co będzie przedmiotem oceny Urzędu Regulacji Energetyki. Wtedy też będzie podstawa do ewentualnego dalszego przedłużenia pomocy rodzinom. Po szóste, konieczne będzie, w moim przekonaniu, pełne monitorowanie sytuacji na rynku energii. Powinniśmy też poznać skutki i zarazem efekty dotychczasowego wsparcia w postaci bonu energetycznego dla rodzin o niższych dochodach. Po siódme, odbiorcy wrażliwi, wskazani w ustawie na rok 2024 obniżającej ceny energii, a więc samorządy, spółdzielnie mieszkaniowe, szkoły, szpitale, małe i średnie przedsiębiorstwa, obecnie płacą cenę, które nie przewyższa 693 zł za 1 MWh. I ten system będzie obowiązywał do końca br. Po ósme, podstawą do przedłużenia stosowania obniżonych cen energii na IV kwartał 2025 r. oraz zwolnienia z opłaty mocowej gospodarstw domowych będzie ocena sytuacji dotyczących cen na rynku energii. Obecnie rozpatrywany projekt ustawy o cenach energii nie zawiera zapisu o bonie energetycznym, czyli jednorazowej dopłaty do rachunków za prąd, ale zgodnie z deklaracją złożoną przez ministra finansów może być on wprowadzony dopiero w II półroczu 2025 r., gdyby okazało się, że skutki finansowe ewentualnego wzrostu cen energii dla tych gospodarstw domowych o najniższych dochodach byłyby dotkliwe. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia