10. kadencja, 22. posiedzenie, 3. dzień (21-11-2024)

30. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (druk nr 762).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski:

    Pani Marszałek! Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Pozwolę sobie uzupełnić odpowiedź pani minister w zakresie pytań, które dotyczyły Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz vacatio legis.

    Jeśli chodzi o pytania zadane przez pana posła Marcina Józefaciuka i panią poseł Barbarę Dolniak, to trzeba wskazać, że to vacatio legis ma wynosić 3 miesiące ze względu na potrzeby Zakładu Ubezpieczeń Społecznych związane z dostosowaniem aplikacji, w ramach których przyznaje się i wypłaca zasiłki macierzyńskie przysługujące za okres urlopu macierzyńskiego, ale także tego uzupełniającego urlopu macierzyńskiego, w tym także na przeprowadzenie odpowiednich zamówień, które są potrzebne, żeby takie zmiany w aplikacjach przeprowadzić. Te zasiłki macierzyńskie wypłaca nie tylko Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ale także płatnicy składek, dlatego że płatnik składek, który zgłasza więcej niż 20 ubezpieczonych, samodzielnie wypłaca zasiłki swoim ubezpieczonym, w związku z tym musimy też myśleć o tym, że płatnicy muszą dostosować się do takiej zmiany i do niej przygotować.

    Dodatkowo zwracam uwagę, że ten katalog podmiotów, na które wpłynie ta zmiana, nad którą państwo procedujecie, jest znacznie szerszy, bo to także inni wykonawcy zabezpieczenia społecznego, tacy jak Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, ale także organy wszystkich służb mundurowych, które pani minister wymieniła, a którym uposażenia za ten okres będą wypłacać odpowiednie organy, służby, właściwi komendanci.

    Chciałbym też zwrócić uwagę na jedno, bo o to pytała pani poseł Barbara Bartuś. Czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych uzyskał zgodę na to, żeby przed uchwaleniem tej ustawy podejmować prace zmierzające do przygotowania systemów teleinformatycznych i swojej organizacji do wdrożenia tych przepisów prawa? Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie może uzyskać takiej zgody, dlatego że podjęcie jakichkolwiek prac, które wiążą się z nakładami finansowymi przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w celu dostosowania się do przepisów prawa, są możliwe dopiero wtedy, kiedy te przepisy prawa zostaną uchwalone i właściwie ogłoszone. Natomiast my oczywiście już na etapie przygotowywania tego projektu prowadziliśmy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych efektywny dialog, i to nie tylko z tą częścią, która odpowiada za obszar zasiłków, ale także z przedstawicielami zakładu, którzy odpowiadają za zabezpieczenie informatyczne działalności zakładu. Termin 3-miesięczny oceniamy jako w pełni możliwy do wdrożenia, natomiast trzeba podkreślić, że wszelkie prace, w szczególności takie, które nie mają charakteru wyłącznie koncepcyjnego, ale wiążą się zamówieniami publicznymi lub z jakimikolwiek nakładami finansowymi, zostaną dopiero podjęte po uchwaleniu i ogłoszeniu tej ustawy.

    Natomiast żeby zapewnić szybkie wejście w życie, bo biorąc pod uwagę konieczność, zakres zadań związanych z dostosowaniem się do procedowanych przepisów prawa, 3 miesiące to jest naprawdę mało, ale po to, żeby się też w tych 3 miesiącach zmieścić i żeby Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który dysponuje środkami z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z którego z kolei są wypłacane m.in. zasiłki macierzyńskie, wprowadziliśmy szereg przepisów upraszczających dokonanie zmiany w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w ciągu roku budżetowego w 2025 r., bo gdybyśmy tych przepisów nie wprowadzili, to znowu ten proces byłby znacznie dłuższy i rozłożony w czasie. W związku z czym stąd 3 miesiące i jesteśmy przekonani, że te 3 miesiące uda się wszystko przygotować nie tylko po stronie ZUS-u, ale także wszystkich innych podmiotów, które w ten niezwykle słuszny i miły proces będą zaangażowane. Bardzo dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia