10. kadencja, 22. posiedzenie, 5. dzień (27-11-2024)
38. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zapewnieniu finansowania działań zmierzających do zwiększenia zdolności produkcji amunicji (druki nr 839 i 858).
Poseł Paweł Bliźniuk:
Dziękuję.
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Nasze bezpieczeństwo to nasza racja stanu. Zwiększanie zdolności obronnych powinno być priorytetem i nie powinno stawać się elementem dyskursu politycznego, takiego, który nie jest merytoryczny.
Muszę się odnieść do wystąpienia mojego przedmówcy, bo myślę, że warto podkreślić, że te zmiany czy też przeniesienie 2 mld zł z budżetu obrony narodowej, obronności to przecież nic innego jak zwiększanie potencjału obronnego naszego państwa. To wszystko odbywa się w porozumieniu między ministrem aktywów państwowych a ministrem obrony narodowej. Bo czym innym, jeśli nie zwiększaniem potencjału obronności państwa polskiego, jest zwiększanie potencjału produkcji amunicji tak potrzebnej do tego, żeby poprawiać nasze bezpieczeństwo? Gdybym był złośliwy, a myślę, że dzisiaj nie powinniśmy być złośliwi, tobym panu posłowi wypomniał, że mieliście 8 lat, żeby przedstawić tego typu rozwiązania. Ale zostawmy to dzisiaj na boku.
Szanowni Państwo! Koalicja Obywatelska absolutnie popiera ten projekt. Ten projekt jest bardzo ważny, istotny z punktu widzenia tego, co się dzieje w wymiarze geopolitycznym. Zwiększanie obronności państwa polskiego to nie tylko zakupy sprzętu, to nie tylko zakupy amunicji, ale też wytwarzanie możliwości i kompetencji w ramach naszego państwa do produkcji amunicji. Dzisiaj, tak jak czytamy w uzasadnieniu, państwo polskie, nasz przemysł, po pierwsze, nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować dostatecznej ilości amunicji, a po drugie, w tym łańcuchu produkcji nie ma samodzielności. Im większa dywersyfikacja, większa sieć możliwości produkcji, pozyskiwania amunicji, tym lepiej dla bezpieczeństwa nie tylko państwa polskiego, ale też całej wschodniej flanki NATO. Warto o tym pamiętać. 3 mld zł więcej właśnie na tworzenie tych zdolności w sposób elastyczny, gdzie minister aktywów państwowych będzie mógł w ramach specjalnego funduszu przekazać środki spółkom, które będą wytwarzały te możliwości. To nie tylko produkcja, ale i kwestia licencji, uporządkowania całego łańcucha produkcyjnego, zadbania też o łańcuchy dostaw, logistykę. W sytuacji zagrożenia ze strony Rosji w dzisiejszych czasach jest to absolutnie fundamentalne.
Rozmowa o obronności to nie tylko rozmowa o zakupach uzbrojenia, broni. Do prowadzenia działań wojennych w wymiarze obronnym potrzebna jest amunicja. To udowadniają wydarzenia, zdarzenia na poziomie operacyjnym, również taktycznym, za naszą wschodnią granicą, gdzie - jak czytamy też w uzasadnieniu - nierzadko dzienne zużycie amunicji oscyluje od 10 do nawet 60 tys. pocisków w wymiarze dobowym. To pokazuje, jak duże jest również w dzisiejszym teatrze działań wojennych zapotrzebowanie na amunicję dla artylerii dalekiego zasięgu. Oczywiście ta amunicja będzie wytwarzana zgodnie ze standardami przyjętymi przez NATO. Mówimy o pociskach 155 mm - taki kaliber jest dzisiaj przyjęty jako standard. Te zasoby, które będziemy gromadzić i produkować w ramach polskich zdolności przemysłowych, będą także służyły do tego, żeby odstraszać potencjalnych napastników, nie tylko w wymiarze potencjalnego ataku na nasz kraj i zagrożenia naszego kraju, ale również w wymiarze całej struktury Sojuszu Północnoatlantyckiego.
Wydaje mi się, że ten temat nie powinien budzić większych kontrowersji. Apeluję do państwa, żebyśmy szybko przeprocedowali ten projekt, tak żeby te pieniądze jak najszybciej znalazły się tam, gdzie powinny, i zaczęły pracować, tzn. żeby odpowiednie podmioty były i miały możliwość pozyskiwania technologii, tworzenia całej bazy produkcyjnej dla amunicji. Temat też jest przedmiotem szeroko zakrojonej debaty publicznej, w ramach której specjaliści, eksperci nierzadko podkreślają, że bez zapewnienia suwerenności w zakresie produkcji amunicji dla artylerii dalekiego zasięgu nie możemy mówić o zdolnościach obronnych naszego państwa. Stąd śmiem twierdzić, że ten projekt - i to absolutnie jest poparte wagą tego zagadnienia, nad którym dzisiaj debatujemy - ma charakter strategiczny, ma charakter fundamentalny dla naszego bezpieczeństwa i jego przyjęcie jest po prostu wyrazem polskiej racji stanu. Gorąco zachęcam państwa do tego, żeby zagłosować za tym projektem. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia