10. kadencja, 22. posiedzenie, 5. dzień (27-11-2024)
38. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zapewnieniu finansowania działań zmierzających do zwiększenia zdolności produkcji amunicji (druki nr 839 i 858).
Minister Aktywów Państwowych Jakub Jaworowski:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Jestem niezmiernie rad, że dzisiaj w imieniu rządu mogę prezentować projekt ustawy o finansowaniu działań zmierzających do zwiększenia zdolności produkcji amunicji. Ten projekt doprowadzi do tego, że będziemy mogli przenieść 2 mld zł z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej oraz 1 mld zł z RARS do Funduszu Inwestycji Kapitałowych. Cały czas te środki MON-owskie pozostały w części: obrona narodowa.
Odnosząc się do pytania jednego z panów posłów z opozycji, czy ta ustawa jest w ogóle potrzebna, to od razu odpowiem, że tak, jest potrzebna, bo tak żeście państwo utworzyli FIK, że nie było możliwości zrobienia tego. Jak tworzyliście FIK w 2019 r., to tak napisaliście ustawę, że nie można było tych środków przenieść z MON do FIK. Więc tak, potrzebna jest ustawa i musimy to dzisiaj robić za was. W wyniku tej ustawy będziemy mogli zgromadzić 3 mld zł w FIK-u. FIK - mam nadzieję, że panowie wiecie, państwo wiecie - będzie mógł inwestować i podwyższać kapitały, wchodzić kapitałowo do spółek po tym, jak spółki zgłoszą wnioski. Czyli te środki będą mogły być przeznaczone i one będą w pewnym sensie znakowane, że będzie można aplikować o środki na budowę fabryki.
Może trochę się odniosę do głosów i pytań, które padły w debacie. Więc tak, po pierwsze, bo to jakoś bardzo rozpala namiętności, 11 mld zł. Proszę państwa, to są wirtualne pieniądze i one nie były na budowę żadnej fabryki. Te 11 mld zł było na zakup amunicji i ten projekt, ten program jest realizowany przez PGZ. Mówimy o 286 tys. sztuk amunicji 155 mm. I tak, on jest realizowany i będzie realizowany.
Tu możemy płynnie przejść do drugiej grupy pytań, która dotyczyła tego, jaki będzie bilans amunicyjny Polski po zbudowaniu fabryki, o której mówimy.
Po pierwsze, mamy do czynienia z tym projektem, dzięki któremu zakupimy 286 tys. sztuk amunicji. Po drugie, dzięki inwestycjom, które są planowane, będzie można wyprodukować 150 tys. sztuk amunicji kalibru 155 mm. Ale to nie jest koniec, jeśli chodzi o projektowane zdolności amunicyjne tej fabryki, bo oprócz tego planujemy, żeby ta fabryka miała zdolność do produkcji dodatkowych 80 tys. sztuk amunicji wielkokalibrowej. Mówimy tu o amunicji kalibru 120 mm.
(Poseł Krzysztof Ciecióra: Rocznie?)
Rocznie, panie pośle, rocznie. Chodzi o 80 tys. sztuk amunicji wielkokalibrowej. Ten wątek się tu pojawiał. Mówimy tu o amunicji do moździerzy Rak i amunicji czołgowej. Mówimy o zwiększeniu możliwości produkcji amunicji wielkokalibrowej w sumie o ponad 200 tys. sztuk. Łącznie z zakupami stanowi to już dobrą bazę dla naszej armii.
Musimy natomiast jasno sobie powiedzieć, że jeśli dzisiaj spojrzymy na produkcję amunicji, to żadne państwo w Europie nie ma zdolności do produkcji 1,2 mln sztuk, o czym mówił pan poseł Mentzen, który, jak widać, jest tak zainteresowany sprawą, że zadał pytanie i wyszedł. Gdy przemawiał tu, na mównicy, zależało mu na tym, żeby zabrać głos w sprawie wielce patriotycznej kwestii, ale nie raczył już wysłuchać odpowiedzi. Nie widzę pana posła.
(Poseł Andrzej Tomasz Zapałowski: Przekażę.)
Cieszę się. Jeśli pan poseł chce dyskutować na temat tak ważnych spraw korespondencyjnie, to gratuluję. Stał tu i wszystkim coś zarzucał. Mogę się z panem posłem Mentzenem zgodzić w jednym: kompletnie zmarnowano poprzednie 8 lat. Przez poprzednich 8 lat, uwaga, MON zamówił 42 tys. sztuk amunicji wielkokalibrowej, powtórzę: 42 tys. sztuk. Połowa z tych państwa, którzy tu zadawali pytania, epatowała kwotą, liczbą 60 tys. sztuk dziennie. Przez 8 lat zamówili mniej niż przez jeden taki dzień, a teraz wychodzą i załamują ręce. (Oklaski)
Chcę też powiedzieć, że...
(Poseł Tomasz Zimoch: Pan chyba zaniemówił.)
(Głos z sali: Jestem kulturalny i nie przerywam, nawet jeśli ktoś kłamie.)
Wicemarszałek Monika Wielichowska:
Panowie posłowie... (Gwar na sali, dzwonek)
Minister Aktywów Państwowych Jakub Jaworowski:
Chcę powiedzieć, że musimy pamiętać również o tym, że jesteśmy członkami Sojuszu Północnoatlantyckiego i to jest jeden z fundamentów naszego działania. Będziemy działać też w ramach tego sojuszu i w razie konfliktu to też będzie stanowiło nasze wsparcie. Uważam, że takie jednostkowe liczenie absolutnie nie ma sensu. Trzeba też powiedzieć, że niektóre liczby, które tu padały, są zawyżone. Dzisiaj na froncie mamy taką sytuację, w której w zasadzie zużywa się między 10 tys. a 20 tys. pocisków. Oczywiście ciągle są to wysokie liczby, ale dzięki tej ustawie, dzięki tym inwestycjom będziemy dążyć do osiągnięcia poziomu, który umożliwi nam zabezpieczenie się w razie konfliktu.
Patrzę jeszcze na pytania. Jeśli chodzi o Narodową Rezerwę Amunicyjną, to, tak jak już mówiłem, rzeczywiście, chciałbym użyć delikatnych słów, ten mechanizm, który został stworzony, jest podejrzany. Mówiło się o 11 mld. Miały to być pieniądze dla pośrednika, który to pośrednik miałby to kupić, a potem może też wybudować. Powstaje pytanie: To po co jest ten pośrednik, który miałby to kupować? Taki był schemat. Jak się wydaje, w zasadzie do końca nie wiadomo, czy zmierzało to do tego, żeby budować zdolności amunicyjne, czy do tego, żeby tworzyć jakieś schematy, które znamy z innych sytuacji, np. sytuacji z maseczkami, o której już nie wspomnę.
Jeśli chodzi o to, kto dokładnie będzie realizował ten projekt, to dzisiaj jest trochę przedwcześnie, żeby o tym mówić, dlatego że, tak jak ustawa przewiduje, przenosimy te środki do FIK-u. Do FIK-u będą mogły zgłaszać się spółki w celu realizacji tych projektów. Jako minister aktywów państwowych mogę państwu powiedzieć, że Polska Grupa Zbrojeniowa jest świetnie przygotowana do realizacji tego projektu i ma pełną świadomość, pełną wiedzę na temat tego, jakie zakłady powinny się w to włączyć, żeby wybudować tę fabrykę. Oczywiście mówimy zbiorczo: fabryka, ale tak naprawdę mamy tu do czynienia z szeregiem zakładów, które będą produkować poszczególne komponenty amunicji wielkokalibrowej. Na tym etapie nie możemy jeszcze wszystkiego określić. Byłoby to po prostu przedwczesne, ale myślę, że każdy, kto elementarnie zna nasz sektor zbrojeniowy, będzie w stanie jakoś się w tym zorientować.
Chciałbym zakończyć pozytywną nutą. Ten projekt był przyjęty przez komisję jednogłośnie. Chciałbym za to podziękować. To jest wprost niewiarygodnie ważna sprawa. Wszyscy mówili z tej mównicy o bezpieczeństwie. Tak, to jest nasza racja stanu, wybudowanie tej fabryki jest naszą racją stanu, naszą racją stanu jest wybudowanie nie jednej fabryki, ale większej liczby fabryk. Dziękuję za to, panie i panowie posłowie, że tak jednogłośnie to poparliście. Rekomenduję przyjęcie ustawy przez Wysoką Izbę. Mam nadzieję, że także w Wysokiej Izbie ta ustawa zostanie przyjęta jednogłośnie, żebyśmy mogli już zaczynać budowę fabryki, która wzmocni nasze zdolności obronne. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia