10. kadencja, 22. posiedzenie, 5. dzień (27-11-2024)
36. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (druki nr 813 i 863).
Poseł Piotr Paweł Strach:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo! 11 tys. lat temu powstało pierwsze miasto. Mówi się, że pierwszym było Jerycho. Od tego czasu miasta stały się nośnikiem ludzkiej cywilizacji. To w miastach tworzymy, w miastach rozwija się nauka, kultura, miasta produkują, ale też miasta emitują. W trakcie trwania naszej cywilizacji największy rozwój miast nastąpił w epoce rewolucji przemysłowej, kiedy zaczęliśmy produkować ponad miarę. Produkcja masowa wywołała olbrzymie emisje, miasta zaczęły osiągać milionowe rozmiary. Kolejnym etapem była globalizacja, miasta stały się już nie tylko metropoliami, wielkimi skupiskami miast, lecz także tzw. megalopolis, czyli wielomilionowymi, kilkunasto-, kilkudziesięciomilionowymi kompleksami zurbanizowanymi, które zaczęły dominować nad swoim otoczeniem. Ta dominacja początkowo zaczęła wpływać na ochronę środowiska, na stan środowiska wokół tych miast. W zasadzie miasta stały się asfaltowymi, betonowymi, murowanymi, stalowymi i szklanymi pustyniami zdolnymi do bycia zamieszkanymi tylko przez ludzi, ewentualnie przez sztucznie przystosowującą się do tych warunków, do tych sztucznych warunków, praktycznie pustynnych, bardzo niewielką ilość fauny i flory. Te pustynie stały się także nośnikiem kolejnej fali zmian, chodzi nie tylko o wpływ na środowisko naturalne, lecz także o zmiany klimatyczne. Emisje gazów cieplarnianych spowodowały, że zmiany zaczęły dotyczyć całej planety.
Dziś stoimy u progu zmian w Polsce, jeśli chodzi o politykę związaną z miastami. Chcemy sprawić, żeby miasta przestały być betonowymi pustyniami, żeby były przyjazne do życia. Dotyczy to również gospodarki wodnej, retencji. Pamiętajmy, że w Polsce kropla, która spadnie z nieba, po maksymalnie 6 dniach staje się słona w Bałtyku i staje się bezużyteczna. To jest dla nas wyzwanie. Na szczęście są na to pieniądze. Na szczęście była mowa o tym, że chcemy przeznaczyć miliardowe sumy na to, aby przeciwdziałać smogowi poprzez różne programy, chociażby ˝Czyste powietrze˝ czy ˝Stop smog˝, że chcemy urealnić różnego rodzaju wskaźniki, aby strategie rozwojowe miast nie tylko dotyczyły ochrony środowiska i wpływu na faunę i florę, lecz także zaczęły dotyczyć zmian klimatycznych, emisji gazów cieplarnianych. Miejskie plany adaptacji mają służyć mniej więcej temu, aby zaczęło to dotyczyć także klimatu. Warto tu rozróżnić ochronę środowiska i ochronę klimatu. Często te pojęcia są mylone, tymczasem, po pierwsze, ochrona klimatu jest pilniejsza, a po drugie, jej brak jest dużo groźniejszy dla naszej planety, naszej cywilizacji, naszego sposobu życia. Ważni są także ludzie. W tym momencie w ustawie proponuje się, aby różnego rodzaju ciała, instytucje były wzbogacone o przedstawicieli NGOs-ów, przedstawicieli organizacji zajmujących się ochroną klimatu, środowiska. Bardzo ważne są pieniądze, ale bardzo ważne są także inne rzeczy, które w tej ustawie próbuje się sprecyzować, a mianowicie np. kategorie dotyczące spalania opału w ramach odnawianych źródeł energii, jak chociażby biomasy, czyli drewnianego pelletu.
Oczywiście bardzo się cieszymy, że jako nowa koalicja 15 października tworzymy ten pakiet prośrodowiskowy, proklimatyczny. Klub Polska 2050 - Trzecia Droga wspiera panią minister Hennig-Kloskę oraz całe ministerstwo we wdrażaniu wszelkich prośrodowiskowych, proklimatycznych zmian, tak aby zachować obecny stan środowiska dla przyszłych pokoleń. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia