10. kadencja, 22. posiedzenie, 5. dzień (27-11-2024)
36. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (druki nr 813 i 863).
Poseł Wiesław Różyński:
Pani Marszałek! Pani Minister! Panie i Panowie Posłowie! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga mam zaszczyt przedstawić stanowisko wobec sprawozdania komisji dotyczącego zmiany ustawy - Prawo ochrony środowiska, druk nr 813. Procedowany przez Sejm projekt ustawy to odpowiedź na coraz to większe zmiany klimatyczne, które odczuwamy na świecie każdego roku. Nie możemy wobec tego wyzwania przejść obojętnie. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, wnioskodawcy zdecydowanie wskazali powody proponowanych zmian: ograniczenie skutków pogłębiających się zmian klimatu w miastach ma bezpośredni wpływ nie tylko na życie obywateli, ale także na dynamiczny rozwój gospodarczy kraju oraz regionów. To samo odnosi się do prawa do oddychania czystym powietrzem. Cele ustawy również dobrze oddaje fragment uzasadnienia: w tym celu zaproponowane zostały odpowiednie przepisy, które pozwolą na dalszą efektywną realizację przedsięwzięć mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu skutków mieszkalnictwa na stan powietrza oraz jeszcze efektywniejszą realizację narzędzi finansowych dedykowanych temu zadaniu.
Nasz klub szczególną uwagę zwrócił na kilka proponowanych zmian i ocenił pozytywnie niektóre proponowane przepisy. A mianowicie, po pierwsze, procedowana ustawa wprowadza tzw. miejskie plany adaptacji. Każde miasto 20-tysięczne i większe będzie zobligowane, by taki plan przyjąć. Określony w ustawie termin wprowadzenia miejskich planów adaptacji wydaje się wystarczający, a zagwarantowane dodatkowe środki dla samorządów celowo przeznaczone na stworzenie właśnie tego dokumentu należy przyjąć z uznaniem, chociaż w przypadku kwoty będziemy monitorowali i interweniowali, gdyż kwota 20 mln w skali kraju może okazać się niewystarczająca.
Ja jeszcze chciałbym wrócić do uchwały, tak jak uchwała o planie miejscowym gminy kończy proces danej uchwały, żeby nie weryfikować tego przez instytucje ochrony środowiska, bo mogą być utrudnienia w uchwaleniu tych planów. Po drugie, miasta, bez wprowadzenia tego przepisu, już zaczęły, jak wcześniej powiedziała pani poseł, wprowadzać swoje plany adaptacji - jest ich ok. 150 w Polsce.
Po drugie, w proponowanej ustawie znajdziemy przepisy, które wprowadzają dodatkowe mechanizmy mające na celu realizację przedsięwzięć proekologicznych, w szczególności na obszarach zagrożonych złą jakością powietrza. Zmiany będą dotyczyły również programów ˝Czyste powietrze˝ oraz ˝Stop smog˝.
Ja jako były samorządowiec - wójt gminy bardzo dobrze znam problemy, z jakimi małe ośrodki musiały się do tej pory borykać przy próbach realizacji działań proekologicznych. Dlatego też z poparciem patrzymy na zmiany również postępowaniu administracyjnym. Ważne, aby one szły w dobrym kierunku. Wszystkie nowe rozwiązania powinny dawać pewność co do tego, że od teraz samorządom będzie dużo lepiej i łatwiej.
Jeszcze jedno takie moje przemyślenie dotyczące wprowadzenia podobnej propozycji do ustawy, by nie ograniczać firmom produkującym bardzo ważny produkt pellet, który wcześniej uznawaliśmy za ekologiczny, produkt uboczny z drewna. Chodzi o to, by był dalej prowadzony w produkcji, którą zajmują się przedsiębiorcy, i wykorzystywany do spalania w naszych również ekologicznych piecach.
Panie Marszałku! W imieniu mojego klubu parlamentarnego informuję, że z uwagi na propozycje odnośnie do pelletu i planów poprzemy proponowaną ustawę. Liczymy na to, że to dopiero początek zmian na rzecz zielonych miast i miasteczek, mniejszych miejscowości, tych do 20 tys. mieszańców, oraz wsi w Polsce i że będzie to zmierzało w dobrym kierunku. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia