10. kadencja, 22. posiedzenie, 5. dzień (27-11-2024)

36. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (druki nr 813 i 863).

Poseł Daria Gosek-Popiołek:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! W miastach żyje obecnie ponad połowa światowej populacji. Według szacunków liczba ta będzie rosnąć. W 2050 r. siedem na 10 osób będzie mieszkać w ośrodkach miejskich lub metropoliach. Katastrofa klimatyczna wpływa na życie mieszkańców i mieszkanek miast na całym świecie. Widzimy to, w jak drastyczny sposób, na przykładzie takich zjawisk jak powodzie błyskawiczne czy fale upałów, ale także wyzwań związanych z codziennym funkcjonowaniem mieszkańców i mieszkanek miast. Nasze miasta, zarówno te duże, jak i te mniejsze, są w dramatyczny sposób nieprzygotowane do wyzwań, z jakim przychodzi nam się mierzyć już teraz. Dlatego potrzebujemy ram prawnych do wprowadzenia sensownych, opartych na badaniach naukowych polityk miejskich, których centralnym elementem muszą być polityki klimatyczne. Inaczej nigdy nie zapewnimy bezpieczeństwa mieszkającym w miastach.

    Często mówi się, że celem polityk klimatycznych ma być miasto neutralne klimatycznie, ale tak naprawdę chodzi także o miasto po prostu bezpieczne. Zmiany klimatu należy mitygować, ale też należy się do nich adaptować. I to jest sens miejskich planów adaptacji, które wprowadzono kilka lat temu pilotażowo w największych miastach, a teraz tą ustawą wprowadzimy je na poziom mniejszych gmin, wzmacniając je i tworząc z nich realne narzędzia. Miasta będą mogły z nich korzystać, planując swój rozwój i zmieniając swoje modele funkcjonowania. Dlatego powiązanie ich z innymi dokumentami strategicznymi i planistycznymi na poziomie lokalnym jest tak ważne, bo to nie mogą być dokumenty, którymi gminy tylko i wyłącznie się chwalą podczas różnego rodzaju wydarzeń międzynarodowych. To muszą być realne zmiany. Dlatego też m.in. w przygotowanych przez samorządy województwa politykach rozwoju zostanie wprowadzony element kluczowy, czyli prowadzenie działań na rzecz ochrony klimatu oraz działań adaptacyjnych do zmian klimatu. Miejskie plany adaptacji będą też jednym z kluczowych elementów polityk przestrzennych.

    Kolejnym wyzwaniem związanym z politykami klimatycznymi jest zrealizowanie prawa obywateli i obywatelek do oddychania czystym powietrzem. Dlatego ustawa wprowadzi ramy do usprawnienia realizacji przedsięwzięć w ramach programu ˝Stop smog˝ i programu priorytetowego ˝Czyste powietrze˝, a co za tym idzie, nastąpi dalsza poprawa stanu powietrza i ograniczenie wielkości emisji gazów cieplarnianych do powietrza.

    Dla mnie jako dla posłanki z Krakowa, która widzi też, jak trudna jest realizacja programu ochrony powietrza w całej Małopolsce, ta zmiana jest kluczowa. Złożę również poprawkę w tym obszarze, która wzmacnia programy ochrony powietrza i realizację uchwał antysmogowych, bo tutaj najważniejsza jest konsekwencja i wspieranie samorządów w tej bardzo trudnej, ale niezbędnej walce o czyste powietrze. Chodzi o nasze życie i zdrowie, dlatego bardzo gorąco polecam poparcie tej poprawki.

    Szanowni Państwo! Tą ustawą mamy szansę dać konkretne narzędzia polskim samorządom na realizację bardzo konkretnych zadań, np. zwiększanie retencji wody opadowej, roztopowej, zwiększanie ilości i poprawy jakości przestrzeni zielonych, odbetonowywanie przestrzeni miejskiej, likwidacja miejskich wysp ciepła, poprawa komfortu życia poprzez chociażby czyste powietrze, ale również domy ogrzewane energią z czystych źródeł i walka z zanieczyszczeniem powietrza.

    W imieniu klubu Lewicy popieram oczywiście tę ustawę, liczę na dalsze prace podczas kolejnych czytań i mam nadzieję, że poprawka przez nas złożona zostanie przyjęta. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia