10. kadencja, 22. posiedzenie, 5. dzień (27-11-2024)

37. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju:
   - o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw,
   - o obywatelskim projekcie ustawy o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła oraz niektórych innych ustaw
   (druki nr 841, 494 i 861).

Poseł Andrzej Grzyb:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Rolą rządu jest interwencja wtedy, kiedy dochodzi do zagrożenia ekonomicznych podstaw funkcjonowania naszych rodzin. Rolą rządu jest też interweniowanie wtedy, kiedy wzrost cen mógłby zakłócić wykonywanie usług przez odbiorców wrażliwych. W szczególności dotyczy to jednostek podległych samorządom, w tym szpitali, przedszkoli i żłobków. To jest niezmiernie ważne.

    Wiemy, jak ceny energii galopowały w poprzednich latach. Może przypomnę tylko, że w I kwartale 2023 r. cena energii wynosiła 889,69 zł za 1 MWh, w I kwartale br. - 511,34 zł za 1 MWh, a w II kwartale br. - 497,89 zł za 1 MWh. Oczywiście średnia cena taryfowa jest nieco inna, ale wynika to z faktu, że oprócz samej ceny energii są do niej doliczone jeszcze dopłaty dystrybucyjne, które tworzą całościową cenę.

    Ten projekt rządowy, który został omówiony zarówno w czasie pierwszego czytania, jak i w czasie prac komisji, przede wszystkim zamraża ceny energii w 2025 r. dla obywateli i gospodarstw domowych. Ceny dla gospodarstw domowych pozostaną na poziomie 500 zł za 1 MWh, tzn. 50 gr za 1 kWh, jak w II półroczu 2024 r. Oczywiście jest to zamrożenie cen na 9 miesięcy, a nie na cały rok. Trzeba też stwierdzić, że oprócz tego gospodarstwa domowe będą zwolnione z opłaty mocowej. Z opłaty mocowej są zwolnione przez pół roku, przy czym też dla zobrazowania warto przypomnieć, że akurat ta opłata mocowa będzie wynosiła w przypadku gospodarstwa domowego, które zużywa 2 MWh energii, średnio gdzieś ok. 80 zł. W przypadku zwolnienia oczywiście tej opłaty nie będzie. Na te rekompensaty dla firm obrotu energią z tytułu zamrożenia cen będziemy musieli wydać łącznie gdzieś prawie 5,5 mld zł, przy czym z tytułu zwolnienia z opłaty mocowej to będzie 1476 mln zł.

    W trakcie prac nad tym projektem na posiedzeniu komisji przedłożono szereg uwag, które zostały ujęte w dziewięciu przyjętych poprawka. Reszta tych poprawek została odrzucona przez komisje, ale zwrócono uwagę na to, że samorządy, w szczególności te samorządy, które mają w swojej gestii również wrażliwych odbiorców, zawarły w trakcie obowiązywania na rynku najwyższych cen wieloletnie umowy na dostawę energii i z tego tytułu oczywiście ponoszą konsekwencje do dzisiaj. To jest kilka tysięcy podmiotów, które takie umowy zawarły według danych, które zostały przekazane. Stąd też zasadne było pochylenie się nad wnioskiem, który został zgłoszony przez samorządy w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, aby uwzględnić tę kategorię odbiorców i wprowadzić specjalny mechanizm rekompensujący. Ten mechanizm rekompensujący został przedstawiony jako rekompensata w okresie I kwartału, wyliczony jest, oszacowany jest na ok. 150 mln zł. Na to zostały zabezpieczone środki w ramach decyzji rządowej. Jest to objęte sześcioma poprawkami, które zgłosił pan poseł Sługocki w trakcie dzisiejszej debaty.

    Jako Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe jesteśmy współsygnatariuszami tychże sześciu poprawek, popieramy te poprawki, jak również popieramy wskazane dziewięć poprawek przyjętych przez komisje i będziemy popierali cały projekt ustawy wraz ze zgłoszonymi i wymienionymi przeze mnie poprawkami. Dziękuję bardzo, panie marszałku. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia