10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)
1. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej (druki nr 897 i 901).
Poseł Adam Dziedzic:
Dziękuję bardzo.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga przedstawiam stanowisko wobec projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej, druk nr 897.
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej to projekt mający na celu wykonanie m.in. prawa Unii Europejskiej. Dotyczy on zmian o charakterze technicznym, których celem jest dostosowanie przepisów do rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej i dostosowanie nazewnictwa w definicjach paliw oraz zmiana kodu CN dla czystego oleju napędowego - odpowiednio dla olejów zawierających co najmniej 80% węgla biogenicznego w swojej masie i pozostałych olejów.
Procedowana ustawa nie jest zwykłą formalnością, ale ważnym elementem dbałości o spójność i stabilność prawa krajowego. Dotyczy ona zmiany klasyfikacji olejów napędowych poprzez wprowadzenie nowych kodów taryfowych CN, które zastępują dotychczas stosowany kod. W praktyce ma to istotne znaczenie dla funkcjonowania wielu obszarów naszego prawa - od regulacji dotyczących jakości paliw, poprzez system monitorowania rynku, po przepisy związane z bezpieczeństwem energetycznym i zapasami interwencyjnymi. Projektowane przepisy obejmują dostosowanie szeregu aktów prawnych, które odwołują się do klasyfikacji CN, w tym Prawa energetycznego, Prawa ochrony środowiska oraz przepisów o biopaliwach i systemie zapasów interwencyjnych. Zaproponowana regulacja zapewni utrzymanie porządku prawnego i stabilności koncesjonowania oraz obowiązku wpisu do rejestru podmiotów przywożących w przypadku zmiany nomenklatury scalonej przy jednoczesnym braku nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących.
Proponowane rozwiązania ustawowe zapewnią utrzymanie porządku prawnego i stabilność systemu w zakresie tworzenia i utrzymywania zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw oraz wpływy z opłaty zapasowej na konto Funduszu Zapasów Interwencyjnych w przypadku zmiany nomenklatury scalonej przy jednoczesnym braku nowelizacji rozporządzenia w sprawie wykazu surowców oraz produktów naftowych objętych systemem zapasów interwencyjnych oraz wykazu paliw stanowiących podstawę do wyliczenia tej opłaty zapasowej. Wprowadzane rozwiązania gwarantują przewidywalność i przejrzystość działania systemu koncesji, monitorowania jakości paliw, a także mechanizmów związanych z utrzymaniem rezerw paliwowych.
Omawiana ustawa nie nakłada dodatkowych obowiązków ani obciążeń na przedsiębiorców czy obywateli. Jej głównym celem jest dostosowanie istniejących przepisów do zmieniającej się rzeczywistości prawnej Unii Europejskiej.
W projekcie określa się termin wejścia w życie ustawy: z dniem 1 stycznia 2025 r. Jest on spójny z datą, od której stosuje się powołane rozporządzenie wykonawcze Komisji Unii Europejskiej. Zdajemy sobie sprawę, że może okazać się to trudne, jednak mamy nadzieję, że ten termin może zostać dotrzymany.
Podsumowując - projekt dostosowuje nasze regulacje do wymogów unijnych, wprowadza rozwiązania systemowe na przyszłość i nie nakłada dodatkowych obciążeń na gospodarkę. Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga wyraża swoje poparcie dla tego projektu i apeluje do wszystkich klubów parlamentarnych o jednomyślne przyjęcie ustawy. Jest to krok konieczny, przemyślany i zgodny z interesem Polski oraz zobowiązaniami wobec Unii Europejskiej. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia